Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27044
Title: أثر فن البيع والمتاجرة Merchandising- - لدى القوى البيعية على قرار الشراء للمستهلك النهائي دراسة مجموعة من زبائن الوكالة التجارية موبيليس -ورقلة-
Authors: بن تفات, عبد الحق
بوخالفة, مريم
Keywords: قرار شرائي
وكالة تجارية لموبيليس
art of selling and merchandising
purchase decision
Issue Date: 1-Oct-2020
Publisher: قاصدي مرباح جامعة ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر فن البيع والمتاجرة لدى القوى البيعية على القرار الشرائي للمستهلك النهائي بما في ذلك تأثير الخصائص الشخصية والمهارات الفردية للقوى البيعية وتأثير البيئة المادية في نقطة البيع، ومن أجل تحقيق ذلك تم إجراء الدراسة على مجموعة من زبائن الوكالة التجارية للمتعامل النقال موبيليس بمدينة ورقلة، حيث قمنا بتوزيع 220استبانة على زبائن الوكالة بطريقة عشوائية، وتم تحليل البيانات المتحصل عليها من هذه الاستبانات باستعمال البرنامج الاحصائي SPSS V26اعتمادا على مجموعة من الأساليب الإحصائية. وقد توصلنا في هذه الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها أن القوى البيعية بالوكالة تمتلك مستوى عال من فن البيع والمتاجرة، وأنه يوجد تأثير قوي لفن البيع والمتاجرة لدى رجل البيع على القرار الشرائي للمستهلك النهائي.
This study aimed to know the effect of the art of selling and merchandising of the selling forces on the purchasing decision of the final consumer, including the effect of the personal characteristics and individual skills of the selling forces and the effect of the physical environment on the point of sale, and in order to achieve this, the study was conducted on a group of commercial agency customers for the mobile dealer Mobilis In the city of Ouargla, where we distributed 220 questionnaires to the agency’s customers in a random manner. The data obtained from these questionnaires were analyzed using the statistical program SPSS v26 based on a set of statistical methods. In this study we reached a set of results, the most important of which is that the selling forces in the agency possess a high level of sales art. And merchandising and that there is a strong influence of the art of selling and trading of the salesman on the purchasing decision of the final consumer.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27044
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhalfa-mariem_pdf11,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.