Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27226
Title: دور التسويق الحسي في إتخاد القرار الشرائي للمستهلك النهائي دراسة ميدانية لعينة من زبائن سوبرماركت عسيلة ورقلة
Authors: قريشي, حليمة السعدية
بركة, زينب
Keywords: تسويق حسي
سوبر ماركت عسيلة ورقلة
تسويق ذوقي
تسويق شمي
تسويق لمسي
تسويق سمعي
تسويق بصري
قرار شرائي للمستهلك
Asila and ouargla supermarket
Sensory Maketing
A consumer purchasing decision
Visual Marketing
Audio Marketing
Olfactory Marketing
Marketing My Taste
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى إبراز دور التسويق الحسي في إتخاد القرار الشرائي للمستهلك النهائي في سوبر ماركت عسيلة ورقلة، حيث يعتبر من أحداث الأساليب التي لجأ إليها رجال البيع في ظل المنافسة الشديدة، سعيا منهم في الثأثير على المستهلك وخلق الرغبة الشرائية لديه، وذلك من خلال الإلمام بكافة الجوانب النظرية للموضوع، وتعزيزها بدراسة ميدانية على عينة من المستهلكين الذين يتسوقون من سوبر ماركت عسيلة قدر ب 316 مستهلك، وقد تم الإعتماد على الإستبيان الإلكتروني كأداة أساسية في جمع البيانات، وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS إصدار22. وخلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها أن التسويق الحسي لا يزال مجهول كعلم قائم بحد ذاته سواءا من جانب المستهلكين أو من جانب المسوقين، ولكنه يطبق في الحقيقة بطريقة عفوية وجزئية، كما ويلعب التسويق الحسي بإستخدام حاسة الذوق واللمس والسمع دورا أساسيا في لفت انتباه المستهلك وإثارته، بإستهداف الجانب الإدراكي والعاطفي له، من خلال إختيار الإنارة والموسيقئ المناسبة وكذلك طريقة عرض المنتجات.
The study aimed to measure the role of sensory marketing in making the purchqsing decision for the final consumer, Asila and ouargla supermarket, as it is one of the latest methods used by the salesmen under the intense competition,seeking to influence the consumer and to create a willingness to buy,by capturing all the theoredcal aspects of the subject, and it was reinforced by a field study on a sample of debt consumers shopping from asila supermarket, with an estimated of 316 consumers, A s.urvey was drawn upon as an essential tool in data collection that were later analyzed using smart PLS. The study arrived to many conclusions, most importantly that sensory marketing strategies are still unknown as a science by itself either by consumers or by marketers, but they are actually applied in a spontaneous and partial way, and also that sensory marketing using hearing and vision plays a key role in attracting the consumerʼs attention and excitement, by targeting his cognitive and emotional sides, through, choosing colors, shapes, lighting and music.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27226
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
barka-zineb.pdf3,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.