Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28238
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقريشي, حليمة السعدية-
dc.contributor.authorجخراب, محمد الهاشمي-
dc.contributor.authorقريشي, إبراهيم-
dc.date.accessioned2022-04-19T10:56:45Z-
dc.date.available2022-04-19T10:56:45Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28238-
dc.descriptionتسويق الخدماتen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى تقديم إطار مفاهيمي تضمن متغيرين أساسيين هما المتغير المستقل (التسويق الرقمي) والمتغير التابع ( الأداء التسويقي) إذ تضمن التسويق الرقمي مجموعة من الأبعاد ( الجذب، التواصل، المشاركة، التعلم، الاحتفاظ) ونظرا لحداثة التسويق الرقمي والحاجة إلى تطبيقه في المؤسسات الصحية خاصة في ظل تفشي وباء كورونا، وقد وقع الاختيار على عينة من العيادات الخاصة بمدينة ورقلة ( عيادة عادة، الضياء، المرشد)، من أجل القيام بدراسة ميدانية تتعلق بأثر التسويق الرقمي في تحسين الأداء التسويقي في ظل تفشي وباء كورونا، وذلك بالاعتماد على أسلوب الاستبانة، إذ تم توزيع 60 استبانة على الموظفين بالعيادات محل الدراسة أعيد منها 42 استبانة، فيما كان الصالح للتحليل 36 استبانة، تم تحليلها بواسطة الأسلوب الإحصائي (spss v 27) وقد خلصت الدراسة إلى وجود تأثير لبعد المشاركة في تحسين الأداء التسويقي بعد وباء كورونا حسب نتائج النموذج الأول المتمثل في تحليل خط الانحدار المتعدد بالإضافة إلى وجود تأثير لبعدي المشاركة والتعلم في تحسين الأداء التسويقي بعد كورونا حسب نتائج النموذج الثاني المتمثل في شجرة القرار .en_US
dc.description.abstractThis study aimed to provide an intellectual and conceptual framework that included two main variables: the independent variable (digital marketing) and the dependent variable (marketing performance), as digital marketing included a set of dimensions (attraction, communication, participation, learning, retention). In view of the novelty of digital marketing and the need to apply it in health institutions, especially in light of the outbreak of the Corona epidemic, a sample of private clinics in the city of Ouargla (Ada clinic, Al-Diaa, Al-Murshid) was chosen, in order to conduct a field study related to the impact of digital marketing on improving marketing performance in Corona virus outbreak, This is based on the questionnaire method, as 60 questionnaires were distributed to the employees of the clinics under study, 42 of which were returned, while the valid analysis was 36 questionnaires, which were analyzed by the statistical method (spss v27). The study concluded that there is an effect of the participation dimension in improving marketing performance after the Corona epidemic according to the results of the first model represented by the analysis of the multiple regression line, in addition to the presence of an effect of the dimensions of participation and learning in improving marketing performance after the Corona epidemic according to the results of the second model represented in the decision tree.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح، ورقلةen_US
dc.subjectتسويق رقميen_US
dc.subjectتسويق رقمي بعد كوروناen_US
dc.subjectأداء تسويقيen_US
dc.subject(عيادات طبية خاصة(عادة، المرشد، الضياءen_US
dc.subjectDigital Marketingen_US
dc.subjectDigital Marketing After Coronaen_US
dc.subjectMarketing Performanceen_US
dc.subjectPrivate medical Clinics (Elmorched, Eledhia, Ada)en_US
dc.titleأثر التسويق الرقمي في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسات الصحية في ظل جائحة كورونا دراسة ميدانية لعينة من العيادات الخاصة بمدينة ورقلةen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dkhrab-gouraiichi .pdf1,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.