Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28287
Title: اثر تمكين العاملين على تحسين جودة الخدمة الصحية دراسة الحالة: المصحة الاستشفائية الخاصة "وادريغ" بتقرت
Authors: حجاج, محمد الهاشمي
محبوب, إيمان
دعاس, مليكة
Keywords: تمكين العاملين
مؤسسة صحية
مصحة وادي ريغ بتقرت
جودة الخدمة الصحية
الاعتمادية
Empowerment of Employees
Quality of Health Service
Wadi Righ clinic in Touggourt.
Health Foundation
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مستوى ودور تمكين العاملين في تحسين جودة الخدمة الصحية بالمصحة الاستشفائية الخاصة وادريغ بتقرت ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبيان مكون من 40 فقرة تشتمل خمسة أبعاد لتمكين العاملين والمتمثلة في (التدريب، العمل الجماعي، التفويض الكافي للصلاحيات، إمتلاك المعرفة، الاستقلالية في اتخاذ القرار)، وخمسة أبعاد لجودة الخدمة الصحية والمتمثلة في (الملموسية، الإعتمادية، الإستجابة، الأمان، التعاطف). وقد اشتملت عينة الدراسة على 50 عامل بالمصحة محل الدراسة ممثلين في (ممرضين، مساعدي تمريض، إداريين، أطباء ) واعتمد في تحليل بيانات الاستبيان على المقابلة والتحليل الإحصائي الوصفي باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية "spss".وخلصت الدراسة إلى: وجود مستوى مرتفع لجودة الخدمة الصحية، وجود نظرة ايجابية لتمكين العاملين من طرف العمال نظرا لاهتمام المؤسسة البالغ بأهمية هذا العنصر في تحقيق مستوى خدمة مرتفع، العلاقة الارتباطية بين تمكين العاملين كمتغير مستقل وجودة الخدمة الصحية كمتغير تابع علاقة طردية.
This study aims to know the level of the role of empowerment of working in improving the the quality of health services at the Wadi Righ clinic in Touggourt.In order to achieve the objectives of this study was built a questionnaire consisting of 40 paragraph include five dimensions to enable workers represented in(training, adequate delegation of authority, teamwork, motivation, knowledge acquisition , Autonomy in decision-making) and five dimensions of the quality of the health service represented in( tangibility, reliability, the response, safety, sympathy) The study sample consisted of 61 health workers in the clinic, represented by (administrators, nurses, nursing assistants, doctors). The sample was analyzed in descriptive statistical analysis using the statistical package program for social sciences. The study concluded that there a high level the quality of the health service the presence of positive outlook to enable workers by the workers due to the interest of institution of the importance of this element in achieving the level of service is high. and the relationship correlation between enable workers as a variable an independent and quality of the health service dependent variable a proportionate relationship
Description: كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير قسم العلوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28287
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File SizeFormat 
mahboub-daase_compressed.pdf3,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.