Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28352
Title: أثر رأس المال الفكري على السلوك الابداعي "دراسة ميدانية في المديرية الجهوية لمؤسسة موبيليس بورقلة"
Authors: رجم, خالد
بلمهدي, صليحة
Keywords: سلوك ابداعي
رأس مال فكري
ابداع
Key words
Creativity Creative behavior
Intellectual capital
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة مدى تأثير رأس المال الفكري على السلوك الإبداعي للعاملين من خلال دراسة ميدانية في المديرية الجهوية لمؤسسة موبيليس بورقلة وكذا الوكالتين التجاريتين، اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، واستخدمنا كل من الاستبيان والمقابلة كأدوات لجمع المعلومات، إذ تم إجراء مقابلة مع عينة عشوائية من العاملين (مشرفون ومكلفون بالزبائن) حول مستوى رأس المال الفكري ، وبالنسبة للاستبيان وزع كذلك على عينة عشوائية تمثلت في 74 عامل بالمديرية الجهوية والوكالتين التجاريتين بورقلة، وقد تم تحليل النتائج بالاعتماد على برنامج spss باستخدام مجموعة من الأدوات والأساليب الإحصائية . توصلت الدراسة إلى أن هناك مستوى مرتفع لرأس المال الفكري حيث ان المؤسسة تهتم أكثر برأس المال العلاقاتي وهذا نتيجة طبيعة نشاطها، وفيما يتعلق بأثر رأس المال الفكري على السلوك الابداعي فقد وجدنا أن هناك علاقة ثاثير فوق المتوسطة حيث كان رأس المال العلاقاتي هو الأكثر تاثيرا على السلوك الابداعي وانطلاقا من النتائج على المؤسسة تعزيز رأسمالها العلاقاتي لتظهر السلوكيات الابداعية لعامليها وبالتالي تعزيز مكانتها السوقية في ظل وجود المنافسة
The study aims to know the extent of the influence of the intellectual capital on the creative behavior of workers through a field study in the regional directorate of MOBILIS Corporation in Ouargla as well as the two commercial agencies. In this study we adopted a descriptive approach، and we used both the questionnaire and the interview as tools to collect information، as an interview was conducted with a random sample of employees (supervisors and entrusted with customers) about the level of the intellectual capital، and for the questionnaire، it was also distributed to a random sample of 74 workers in the regional directorate and the two commercial agencies in Ouargla، and the results were analyzed based on the SPSS program using a set of statistical tools and methods. The study found that there is a high level of intellectual capital as the institution (MOBILIS) is more concerned with relational capital and this is a result of the nature of its activity، and with regard to the effect of the intellectual capital on creative behavior، we found that there is an influential relationship above the average where relational capital was the most influential on behavior Creative، and based on the results، the corporation must enhance its relationship capital to show the creative behaviors of its employees and thus enhance its market position in the presence of competition.
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28352
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
belmahdi-saliha_pdf.pdf835,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.