Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28407
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج, عبد الرؤوف-
dc.contributor.authorبن ابراهيم, فارس-
dc.contributor.authorالمقدم, اسماعيل-
dc.date.accessioned2022-04-21T10:42:41Z-
dc.date.available2022-04-21T10:42:41Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28407-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة الإدارة الالكترونية في تحقيق جودة الخدمة العمومية في بلدية ورقلة مصلحة الحالة المدنية ومصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة (، وقد تمثلت أبعاد الإدارة الإلكترونية في )الأجهزة والبرمجيات ، قواعد البيانات ، الأفراد العاملين ، شبكات الاتصال(، كما تم تحليل أبعاد جودة الخدمة (الملموسة، الاعتمادية، الأمان ، الاستجابة ، التعاطف) ودراسة العلاقة بين المتغيرين حيث تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات، وكانت الدراسة على عينة نهائية مكونة من 92 فردا من المواطنين بغية اختبار فرضية الدراسة، وتم تحليل البيانات عن طريق برنامج spss إضافة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية وقد تمثلت نتائج الدراسة: - مستوى تطبيق متطلبات الإدارة الإلكترونية في بلدية ورقلة) مصلحة الحالة المدنية ومصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة(مرتفعة - واقع جودة الخدمة العمومية في بلدية ورقلة) مصلحة الحالة المدنية ومصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة (متوسطة - توجد علاقة إحصائية بين الإدارة الالكترونية وجودة الخدمة العمومية في بلدية ورقلة ) مصلحة الحالة المدنية ومصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة( وهي علاقة متوسطة طردية حيث كان معامل الارتباط الكلي يساوي R=0,515 ومستوى دلالة 0.000=α - أكثر بعد يؤثر على المتغير التابع جودة الخدمة العمومية هو العاملينen_US
dc.description.abstractThis study aimed to find out the extent of the electronic administration’s contribution to achieving the quality of public service in the municipality of Ouargla( Civil Status Authority and Biometric Insured Documentation Authority ), The dimensions of the electronic service are ( Hardware and software, databases, people working, communication networks) It also analyzes the dimensions of service quality ( Tangibility, reliability, empathy and security)And study the relationship between the yen variable, Where the questionnaire was used as the main tool for data collection, The study was on a final sample of 92 citizens, In order to test the hypotheses of the study and The data were analyzed by using the SPSS program in addition to a group of statistical methods, The results of the study are: -The level of application of the requirements of electronic administration in the municipality of Ouargla( Civil Status Authority and Biometric Insured Documentation Authority ), is hig -The reality of the quality of public service in the municipality of Ouargla( Civil Status Authority and Biometric Insured Documentation Authority ), Medium -There is a statistically significant relationship between electronic administration and the quality of public service in the municipality of Ouargla( Civil Status Authority and Biometric Insured Documentation Authority ), and it is a positive intermediate relationship, Where the overall correlation coefficient was R = 0,515 and the level of significance 0.000=α -The most important dimension that influences the dependent variable is the quality of public service is the personnel employed.-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectالإدارة الالكترونيةen_US
dc.subjectجودة الخدمة العموميةen_US
dc.subjectالخدمة العموميةen_US
dc.subjectPublic service qualityen_US
dc.subjectElectronic managementen_US
dc.subjectPublic serviceen_US
dc.titleإسهامات الإدارة الالكترونية في تحقيق جودة الخدمة العمومية دراسة حالة بلدية ورقلة (مصلحة الحالة المدنية و مصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fares ben ibrahim-ismail lmkadem.pdf1,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.