Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28527
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorصالحي, سميرة-
dc.contributor.authorبشنب, خيرة-
dc.contributor.authorحناني, شيماء-
dc.date.accessioned2022-04-24T09:36:29Z-
dc.date.available2022-04-24T09:36:29Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28527-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractتناولنا في هذه الدراسة مفهوم تكنولوجيا المعلومات ودورها في تحسين جودة الخدمة المقدمة بالجامعة من خلال نظام المعلومات Progres، من خلال معالجتنا للإشكالية التالية: "كيف تساهم تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمات الجامعية البيداغوجية والمساندة (الإيواء، النقل، الإطعام) من خلال نظام Progres"، حيث تمت الدراسة في جامعة قاصدي مرباح بورقلة ومديرية الخدمات الجامعية بورقلة، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم إجراء مقابلة مكونة من جزئين خصص الجزء الأول منها لتكنولوجيا المعلومات أما الجزء الثاني فخصص لجودة الخدمة المقدمة، مع أساتذة وموظفين استخدموا نظام Progres،كما استخدمنا أسلوب الملاحظة كلما أتيحت لنا الفرصة، وبعد جمع البيانات تم تحليلها بشكل نوعي كما تمت المقارنة بين إجابات كل من الأساتذة، والموظفين والتقنيين وكذا موظفي مديرية الخدمات الجامعية على ضوء الإجابات المسجلة والملاحظة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: هناك دور كبير و فعال لتكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة المقدمة بالجامعة من خلال نظام المعلومات Progres، وكذا أظهرت النتائج أن هناك دور لنظام Progres في تسهيل وتبسيط التسجيلات البيداغوجية والتسجيلات في الإقامه الجامعية للطالب مما إختصر الوقت والجهد على كل من الطالب والموظف إلا أن هناك نقائص ومعيقات عدة يجب تداركها لتحقيق الأهداف المرجوة من نظام المعلوماتen_US
dc.description.abstractProgresIn this study, we discussed the concept of information technology and its role in improving the quality of service provided by the university through the Progres information system, by addressing the following problem: “How information technology contributes to improving the quality of pedagogical and supportive university services (accommodation, transportation, feeding)” through the Progres system. Where the study was carried out at the University of Kasdi Merbah and the Directorate of University Services in in Ouargla. And in order to achieve the objectives of the study was a two-part interview was conducted, the first part of which was devoted to information technology, and the second part was devoted to the quality of the service provided, with professors and staffs used Progres, as we used the observation method whenever we had the opportunity. After collecting the data , it was qualitatively analyzed and were compared between the answers of professors, staffs and as well as university services directorate staffs in the light of the recorded answers and observation. The study reached the following results: there is a large and effective role of information technology in improving the quality of service provided by the university through the Progres information system, as well as the results showed that Progres has a role in facilitating and simplifying the pedagogical inscription and the inscription of University campus for student, which limited time and effort to both the student and the employee, but there are several shortcomings and obstacles that must be addressed to achieve the desired goals of the Progres information system.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectتكنولوجيا المعلوماتen_US
dc.subjectجودة التعليم العاليen_US
dc.subjectنظام المعلوماتen_US
dc.subjectProgresen_US
dc.subjectجامعة قاصدي مرباحen_US
dc.subjectمديرية الخدمات الجامعية بورقلةen_US
dc.titleدور تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة المقدمة بجامعة قاصدي مرباح ورقلة وبمديرية الخدمات الجامعية بورقلة -دراسة حالة نظام المعلومات الالكتروني progres-en_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.subjectHigher Education Quality-
dcterms.subjectDirectorate of University Services-
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khaira bachnab-chaima hanani.pdf1,78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.