Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28612
Title: أثر التسويق الشخصي على أداء الأستاذ الباحث دراسة حالة كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير
Authors: مناصرية, رشيد
محدادي, مباركة
جيلي, إدريس
Keywords: أستاذ الباحث
تسويق شخصي
Self-Marketing
research professor
Self-Marketing
Performance
research professor 
Performance
research professor 
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير التسويق الشخصي على أداء الأستاذ الباحث بكلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير بجامعة قاصدي مرباح -ورقلة- الجزائر، وتم استخدام الإستبانة كأداة لجمع المعلومات والبيانات، واقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة بحيث بلغ عدد أفراد العينة المدروسة 75 مفردة موزعين بين أقسام الكلية، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستمارة عن طريق استخدام برنامج Excel والبرنامج الإحصائي (SPSS) النسخة 25، وهذا بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية ومعاملات الارتباط، وتحليل الانحدار المحدد المتعدد والبسيط، تم التوصل إلى جملة من النتائج أهمها :  أن هناك مستوى عال من الأداء لدى الأساتذة الباحثين، وهذا يعود إلى اهتمامهم بتحسين معارفهم واكتساب معارف جديدة؛  أن المؤسسة غير مهتمة بموضوع التسويق الشخصي وتقديم برامج تدريبية ملائمة في هذا المجال، والذي يعود على الجامعة بالنفع والرفع من مستوى الأداء وتحسينه لدى الأساتذة الباحثين؛  أن هناك تأثير مرتفع للتسويق الشخصي على أداء الأستاذ الباحث؛  أن الأبعاد (استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال، التفكير الابتكاري الاستراتيجي، مهارة الاتصال، درجة المعرفة) كمتغيرات مستقلة على التوالي هم أكثر الأبعاد تأثيرا على أداء الأستاذ الباحث؛  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات أفراد العينة حول التسويق الشخصي.
The study aimed to identify the extent of the impact of self-marketing (Personal marketing) on the performance of the research professor at the Faculty of Economic, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Ouargla - Algeria, and the questionnaire was used as a tool for collecting information and data, and the distribution process was limited to the simple random sampling method, so that the number of the studied sample reached 75 units were distributed among the faculty departments, and the data contained in the questionnaire were analyzed by using Excel and the statistical program (SPSS) version 25, and this is based on the arithmetic means, standard deviations, correlation coefficients, and multiple and simple regression analysis, then a set of results were reached, the most important of which are: • That there is a high level of performance among research professors, and this is due to their interest in improving their knowledge and acquiring new knowledge; • The institution is not interested in the subject of self-marketing and providing appropriate training programs in this field, which will benefit the university, raise the level of performance and improve it among research professors; • There is a high impact of self-marketing on the performance of the research professor; • The dimensions (use of information and communication technology, innovative strategic thinking, communication skill, degree of knowledge) as independent variables respectively are the dimensions most influencing on the performance of the research professor; • There are no statistically significant differences for the responses of the Sample members on self-marketing.
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28612
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mebark mahdadi-idris djili_.pdf3,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.