Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28844
Title: أثر النشاط البدني اللاصفي في التخفيف من السلوك العدواني لدى تلاميذ الطور المتوسط
Authors: تقي الدين, قادري
عبد الحكيم, طيبي
Keywords: النشاط البدني اللاصفي
السلوك العدواني
تلاميذ الطور المتوسط
Extracurricular sports activity
aggressive behavior
middle school students
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: يهدف البحث إلى معرفة أثر النشاط الرياضي اللاصفي في التخفيف من السلوك العدواني لدى تلاميذ الطور المتوسط من خلال حصة التربية البدنية والرياضية، و لتحقيق هذا الهدف إفترضنا الفرض العلمي التالي : تؤثر الأنشطة الرياضية اللاصفيةفي التخفيف من السلوك العدواني لتلاميذ الطور المتوسط و ذلك للإجابة على التساؤل التالي: ما مدى فعالية ممارسة الأنشطة اللاصفية في التخفيف من السلوك العدواني لدى تلاميذ الطور المتوسط ؟ و لهذا الغرض إستعنا بعينة قوامها 200 تلميذا من أربع متوسطات بولاية ورقلة مقسمين إلى مجموعتين 100 تلميذ غير ممارس للنشاط الرياضي اللاصفي و 100 تلميذ من الممارسين ،إختيرت بطريقة عشوائية حيث إعتمدنا على المنهج الوصفي ، وتمت الإستيعانة بالوسائل الإحصائية التالية : المتوسط الحسابي الإنحراف المعياري ، معامل الإرتباط ، صدق الإختبار ، معامل دلالة الفروق * ت* . وبعد مناقشة النتائج تم التوصل إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التلاميذ الممارسين و غير الممارسين للنشاط الرياضي اللاصفيفي التخفيف من السلوك العدواني لصالح التلاميذ الممارسين و في الأخير خرجنا بمجموعة من التوصيات و الإقتراحات أهمها تفعيل النشاط الرياضي اللاصفي و التمويل الكافي لهذه النشاطات .
The research aims to identify the impact of extracurricular sports activity in reducing aggressive behavior among middle school students through the physical education and sports class. To achieve this goal, we assumed the following scientific hypothesis: Extracurricular sports activities affect the reduction of aggressive behavior of middle school students in order to answer the following question: How effective is the practice of extracurricular activities in reducing aggressive behavior among middle school students? We adopted the descriptive method, the total sample (200) students divided uniformly 100 parcting students and 100 not practicing an extracurricular spoting activity, randomly selected from four middle school of Ouargla. We used a late to collecte and analyze the data arithmetic mean, standard deviation, test (T) and after the results of the treatment we concluded the existence of the differences statistically between the students practicing and not practicing an extracurricular sports activity on the aggressive behavior for the non-practicing students, therfere us before recommended interests extracurricular sports activity and reactivated in the establishments teaching
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28844
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
طيبي عبد الحكيم.pdf1,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.