Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29469
Title: فاعلية برنامج إرشادي معرفي وفق النظرية العقلانية الإنفعالية "لألبيرت إليس" في تنمية مهارات التفكير ما وراء المعرفي. - دراسة تجريبية على طلبة جامعة الوادي -
Authors: محمد عرفات, جخراب
العزوزية, سالمي
Issue Date: 2021
Publisher: جامعـــة قاصدي مربــــاح ورقلــــــــــة
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر البرنامج الإرشادي المعرفي في تنمية مهارات التفكير ما وراء المعرفي لطلبة الجامعة، وللبحث في الموضوع تم إتباع المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي بالمجموعتين (الضابطة والتجريبية)، وإعتماد أدوات البحث: مقياس مهارات التفكير ما وراء المعرفي بعد التحقق من بعض خصائصه السيكومترية والبرنامج الإرشادي بعد ضبطه، وشمل التطبيق عينة مكونة من (24) طالب وطالبة من طلبة سنة ثانية تخصص اتصالات سلكية ولاسلكية بكلية التكنولوجيا بجامعة الشهيد حمه الأخضر بالوادي، وبإستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة لمعالجة البيانات تم التوصل إلى النتائج التالية: - يحقق البرنامج الإرشادي المعرفي المقترح في تنمية مهارات التفكير ما وراء المعرفي لدى الطلبة الجامعيين فاعلية مرتفعة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في مهارة التخطيط لصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في مهارة المراقبة لصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في مهارة التقويم لصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مهارة التخطيط. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مهارة المراقبة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مهارة التقويم. وجرت المناقشة بالإعتماد على الإطار النظري للدراسة وما تم التوصل إليه من نتائج.
The current study aims to identify the impact of the cognitive counseling program in developing metacognitive thinking skills for university students, Some of its psychometric properties and the indicative program after controlling it, The application included a sample of (24) male and female students of the second year specializing in telecommunications at the College of Technology at the University of Martyr Hama Al-Akhdar University in the El oued, and using the appropriate statistical methods for data processing the following results were reached: -The proposed cognitive extension program in developing metacognitive thinking skills among university students achieves high effectiveness. -There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control group in the planning skill in favor of the experimental group in the postmeasurement. -There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control group in the skill of observation in favor of the experimental group in the postmeasurement. -There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control group in the assessment skill in favor of the experimental group in the postmeasurement. -There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements on the planning skill. -There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements on the skill of observation. -There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements on the evaluation skill. The discussion took place based on the theoretical framework of the study and the results obtained.
Description: شعبة علوم التربية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29469
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ealazozia-salmi.pdf6,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.