Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29855
Title: الاتصال الداخلي وأثره في تحسين الأداء الوظيفي دراسة ميدانية على موظفي مديرية الخدمات الجامعية - ورقلة -
Authors: زياني, غوثي
بن منصور, شهيناز
Keywords: الاتصال
الاتصال الداخلي
الاداء الوظيفي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: يعتبر الاتصال عملية دينامكية تعمل على نقل وتبادل المعلومات، والافكار، والخبرات، اذ أصبح يحظى باهتمام بالغ من طرف المفكرين، والمسيرين كونه أحد العوامل التي من خلالها تسعى المؤسسة لتحقيق اهدافها، والوصول الى حل لمختلف مشاكلها. فهو يعمل على تسيير وتنظيم العلاقة داخلها ومن خلال هذه الدراسة تم التطرق الى الاتصال الداخلي في المؤسسة، باعتباره جانبا مهما ومؤثرا على اداء الموارد البشرية، وجزء لا يمكن تجاهله اوإغفاله واخترت المديرية كنموذجا باعتبارها من اهم المؤسسات التي لها مكانة في الحياة الاجتماعية، حيث تمحورت اشكالية هذه الدراسة حول الاتصال الداخلي وأثره في تحسين الاداء الوظيفي دراسة ميدانية على موظيفى مديرية الخدمات الجامعية، وعليه جاء طرح التساؤل الرئيسي كالاتي: كيف يساهم الاتصال الداخلي في تحسين الاداء الوظيفي لعمال مديرية الخدمات الجامعية؟ وقصد الاجابة على الاشكالية المطروحة تم الاعتماد على اسلوب العينة العشوائية حيث بلغ عددهم 36 مفردة. وقد اعتمدت في دراستي على المنهج الوصفي، لأنه أكثر ملائمة مستخدمة استمارة الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات. وقد توصلت من خلال هذه الدراسة الى جملة من النتائج: • تعد العملية الاتصالية داخل المؤسسة متوسطة من حيث الفعالية وذلك لعدم اهتمام المؤسسة بتطوير العملية الاتصالية. • الاتصال الداخلي في مديرية الخدمات الجامعية قائم على الاتصال الرسمي، وذلك بمختلف اتجاهاته،حيث نجد أن نمط الاتصال السائد في المؤسسة هو الاتصال الافقي يعمل على تدفق المعلومات وتبادل وجهات النظر ويسهل طريقة سير العمل، اما الاتصال النازل يأتي في شكل تعليمات، اوامر،وقرارت، و كذالك نجد الاتصال الصاعد، الذي يكون علي شكل شكاوى و مقترحات لكنا هذا الاتصال يبدو بطيئا فى المؤسسة. • أظهرت الدراسة ان الاتصال الداخلي يساهم فى تعزيز العلاقات الانسانية بين الادارة وموظيفيها. • تواجه مديرية الخدمات الجامعية الكثير من الصعوبات و العراقيل متعلقة فى الاتصال بالادارة و كذالك صعوبات متعلقة بتقديم الشكاوى فلا تمنح فرصة للعاملين للتعبير عن مشاكلهم و هذا ما يحد من فعالية الاتصال.
Communication is a dynamic process, which spreads and exchanges information, ideas and experiences, because it has become an issue of great interest to thinkers and practitioners, and a factor for enterprises to achieve their goals and solve various problems. Her problem. Through this study, internal communication is regarded as an important aspect affecting human resources performance, which can not be ignored, and is selected as a model of the executive board. As one of the institutions that play an important role in social life, this study focuses on internal communication and its impact on improving job performance, and conducted field research on two positions in the University Service Bureau. Main organizations: How does internal communication contribute to improving the functioning of the workers of the Directorate of University Services? In order to answer this question, 36 single factor random sampling methods were used. My research adopts a descriptive method because it is more appropriate to use the questionnaire as the main data collection tool. Through this study, some conclusions are drawn: • The communication process within the enterprise is medium efficient because the enterprise lacks interest in the development of the communication process. • The internal communication of the University Service Bureau is based on formal communication and has different directions, because the communication mode of the enterprise is horizontal communication, which is conducive to information flow, opinion exchange and workflow. The declining contact is in the form of instructions, orders and decisions, while the rising contact is in the form of complaints and suggestions, but in enterprises, this contact seems to be very slow. • Research shows that internal communication helps to strengthen the interpersonal relationship between management and its staff. • The University Service Bureau faces many difficulties and obstacles in communicating with the administrative departments, and there are also difficulties in complaining. It has no opportunity for employees to express their problems, which limits the effectiveness of communication.
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29855
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben mensour-chahinez.pdf4,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.