Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29861
Title: دور الانستغرام في الترويج للسياحة الداخلية دراسة ميدانية من وجهة نظر عينة من طلبة قسم الاعلام والاتصال بجامعة ورقلة
Authors: بودربالة, عبد القادر
زيدوري, محمد إسلام
حساني, عبد المجيب
Keywords: الفيسبوك
الرأي العام
القضايا الاجتماعية
الطلبة
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور الفيسبوك في تشكيل الرأي العام تجاه القضايا الاجتماعية وقد تمحورت على التساؤل التالي ما هو دور الفيسبوك في تشكيل الرأي العام ؟ دراسة ميدانية على قسم علوم الاعلام والاتصال جامعة ورقلة ، وقد تفرع من هذا التساؤل مجموعة من التساؤلات الفرعية _ ما هي عادات و انماط استخدام الطلبة لموقع الفيسبوك في متابعة القضايا الاجتماعية. _ ما هي أهم القضايا لاجتماعية التي يتابعها الطلبة عبر موقع الفيسبوك و التي تشكل رأي عام للطلبة حولها. _ كيف يعتمد الطلبة الجامعيين على موقع الفيسبوك في تشكيل الرأي تجاه القضايا الاجتماعية. ومن هذه التساؤلات اردنا الوصول لمجموعة من الأهداف تبرز في التعرف على عادات و انماط استخدام الطلبة للفيسبوك و معرفة اهم القضايا لاجتماعية المتداولة على الفيسبوك وكيفية التفاعل معها و والوصول الى كيفية تشكيل رأي عام حول هذه القضايا وكيفية اعتماد الطلبة على الموقع في عملية تشكيل الرأي العام تجاه القضايا الاجتماعية. وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي و في ادوات جمع البيانات استخدمنا الاستبيان وقد قسمنا استمارتنا الى ثلاث محاور تمثلت عناوينها في عادات و انماط استخدام الطلبة لموقع فيسبوك في متابعة القضايا لاجتماعية.:المحور الأول كيفية متابعة الطلبة للقضايا الاجتماعية وتشكيل الرأي العام حولها عبر :المحور الثاني الفيسبوك. اعتماد الطلبة على موقع الفيسبوك في تشكيل الرأي العام حول القضايا :المحور الثالث الاجتماعية. وقد تمثل مجتمع البحث في مجموعة من طلبة قسم علوم الاعلام والاتصال الذين يستخدمون الفيسبوك ، وقد لجئنا للعينة العشوائية التي قدرت بـ 144 مفردة بنسبة 10% من كل تخصص في القسم وفي الاخير توصلنا لمجموعة من النتائج أهمها أن الطلبة يتصفحون موقع الفيسبوك بصفة دائمة ولديه حسابات منذ اكثر من ثلاث سنوات ويميلون لمتابعة مختلف المواضيع و بالأخص الاجتماعية منها. يتابع الطلبة القضايا الاجتماعية على الفيسبوك ويتفاعلون معها كما انهم يتشاركون الآراء و يتبادلون الافكار حولها كون المنصة تتيح لهم حرية ابداء الرأي وتبادل المعلومات و تتشكل الآراء العامة للقضايا الاجتماعية على الفيسبوك. يتفاعل الطلبة بشكل كبير مع القضايا الاجتماعية على موقع الفيسبوك ويبدون آراءهم حولها ويتشكل الرأي العام للطلبة من خلال هذه المتابعة و المناقشات حولها.
The purpose of this research is to determine the role of Instagram in promoting domestic tourism, with a primary focus on the following question: What role does Instagram play in the promotion of domestic tourism? A field study on the Department of Media and Communication Sciences University, Ourgla has revealed a series of sub-questions through this questions: What are the habits and patterns of university students who use Instagram to plan trips? What are the students' thoughts on Instagram's role in promoting domestic tourism? What are the challenges associated with using Instagram to promote domestic tourism? We aimed to achieve a number of objectives by using sub-questions: Learn about students' habits and patterns in using Instagram and using it to prepare for tourist destinations, as well as students' perspectives on Instagram in promoting domestic tourism in our country Algeria, as well as the most significant obstacles to its use and exploitation of its effectiveness in promoting domestic tourism. We used a descriptive approach, and the data collection tool was a questionnaire form divided into three axes with the following titles: The first theme: Included the Instagram platform's habits and patterns. The second theme: students' perspectives on Instagram's contribution to domestic tourism promotion The Third theme: Represented by the challenges Instagram faces in promoting domestic tourism. The research community was represented in a group of Department of Media and Communication Sciences students who browse Instagram, and we used a random sample of 144 singles, 10% of each discipline in the department, from which we obtained a set of results, the most important of which are: Students use Instagram to communicate and interact with news and in various fields, and they browse it continuously for several hours, which distinguishes this site in terms of being suitable for following news and publishing pictures, as well as other activities. According to the students, Instagram's contribution to the promotion of domestic tourism is partial and insufficient; it is not as efficient as it is in the promotion of domestic tourism, and there is no real investment in the field. Instagram faces several challenges in promoting domestic tourism, including a lack of professionalism in the field and a lack of investment in the sector by the ministry of tourism, which is important in the promotion process because it keeps up with recent developments.
Description: تخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29861
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zidouri-mohamed islam.pdf927,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.