Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29870
Title: دور تطبيق الفايسبوك في ترويج الخدمات الصحية دراسة ميدانية بمصحة عادة بورقلة
Authors: الزاوي, محمد الطيب
مناصري, كريمة
مؤذن, مسعودة
Keywords: الفايسبوك
الترويج
الخدمة الصحية
مصحة عادة
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف دراستنا إلى الكشف عن دور موقع الفايسبوك في ترويج الخدمات الصحية لدى المؤسسات الاستشفائية، من خلال دراسة ميدانية في مصحة «عادة»بورقلة،وقد قسمت الدراسة إلى فصلين الفصل الأول متعلق بالجانب المنهجي والفصل الثاني متعلق بالجانب الميداني،ومن أجل اختبار فرضيات الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي كونه منهج يهتم بدراسة الواقع ويساعد في الحصول على المعلومات حول موضوع الدراسة،لعينة عرضية بلغ عدد أفرادها20 شخصا وعينة قصدية متمثلة في مسؤولة صفحة «عادة» على الفايسبوك ،عبر استطلاع أراء متابعي صفحة «عادة»عن كيفية الترويج للخدمات الصحية على موقع الفايسبوك، مستعينين في الدارسة بأدوات جمع البيانات المتمثلة في الملاحظة و المقابلة واستمارة الاستبيان، وهذه الأخيرة التي قسمت إلى ثلاثة محاور: المحور الأول بعنوان: الترويج للمواضيع التوعوية عبر صفحة الفايسبوك . المحور الثاني بعنوان: الترويج لمواعيد الفحوصات الطبية المتعلقة بالأطباء الأخصائيين. المحور الثالث بعنوان: مدى تفاعل المرضى مع صفحة الفايسبوك الخاصة بالمصحة. كما أسفرت الدراسة على نتائج مفادها،اعتماد مصحة «عادة»على استخدام تقنيات وأساليب متنوعة في عملية الترويج للمواضيع التوعوية عبر صفحة «عادة» على الفايسبوك، وهو ما يزيد من اهتمام وتفاعل المتابعين لها.
Our study aims to reveal the role of Facebook in promoting health services in hospital institutions, through a field study in the sanatorium “Ada” in Ouargla. Relying on the descriptive analytical approach as it is a method concerned with studying reality and helps in obtaining information about the subject of the study, for a random sample of 20 people and an intentional sample represented by the official of a page usually on Facebook, through a survey of the views of the followers of the page “usually” on how to promote health services on Facebook In the study, using the data collection tools represented in the observation, interview and questionnaire form, the latter of which was divided into three axes: • The first axis is entitled: Promoting awareness topics through the Facebook page. • The second axis entitled: Promoting the dates of medical examinations related to specialist doctors. • The third axis entitled: The extent of patients' interaction with the clinic's Facebook page. The study also resulted in the results that the clinic “Usually” relied on the use of various techniques and methods in the process of promoting awareness topics through the “Usually” page on Facebook, which increases the interest and interaction of its followers.
Description: التخصص : الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29870
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mnasri-karima.pdf1,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.