Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29880
Title: أساليب التنشئة الأسرية وانعكاساتها على انتشار ظاهرة التنمر في الوسط المدرسي - دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثانية والثالثة متوسط بمتوسطة 17 أكتوبر 1961 بحي النصر الخفجي-مدينة ورقلة-
Authors: عريف,عبد الرزاق
سعادة, ليلى
Keywords: التنشئة الاسرية
التنمر
الوسط المدرسي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على أساليب التنشئة الأسرية وكيف تنعكس على انتشار ظاهرة التنمر في الوسط المدرسي، اِشتملت الدراسة الحالية عددا من التلاميذ المتمدرسين بمرحلة التعليم المتوسط، بمتوسطة 17 أكتوبر 1961 بمدينة ورقلة، وشملت مجموعة من الذكور والاناث ممن هم في الصفين الثاني والثالث متوسط. ولتحقيق أهداف الدراسة الحالية اِخترنا عينة تكونت من 43 تلميذا منهم 22 ذكر و21 أنثى، والذين تم اِخيارهم بالطريقة القصدية، وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي، واستخدمنا أداة الاستبيان لقياس اِنعكاس أساليب التنشئة الأسرية على انتشار ظاهرة التنمر، والتي تضمنت 20 سؤالا وكل سؤال تضمن 3 أسئلة تقيس أساليب التنشئة الأسرية الثلاث (القسوة، الإهمال، الديمقراطية). وقدتوصلت الدراسةإلىالنتائجالآتية: - اِنعكس أسلوب القسوة بالإيجاب على اِنتشار ظاهرة التنمر في الوسط المدرسي. - اِنعكس أسلوب الإهمال بالإيجاب على اِنتشار ظاهرة التنمر في الوسط المدرسي. - اِنعكس أسلوب الديمقراطية بالإيجاب على اِنتشار ظاهرة التنمر في الوسط المدرسي.
The current study aims to identify the methods of family upbringing and how they are reflected in the spread of bullying in the school environment. The current study included a number of schoolchildren in the intermediate education stage, averaged on October 17, 1961 in the city of Ouargla, and included a group of males and females who are in the second and third grades average. To achieve the objectives of the current study, we selected a sample of 43 students, including 22 males and 21 females, who were chosen by the intentional method. It measures the three methods of family upbringing (cruelty, neglect, democracy). The study reached the following results: - The method of cruelty reflected positively on the spread of bullying in the school environment. - Neglect was reflected positively on the spread of bullying in the school environment. - The democratic style has positively affected the spread of bullying in the school environment
Description: التخصص:علم الاجتماع التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29880
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saada-lila.pdf819,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.