Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29928
Title: فاعلية برنامج علاجي لتنمية الذكاء العاطفي لدى أطفال الأسر المطلقة
Authors: أبي مولود, عبد الفتاح
صالحي, فاطمة الزهراء
Keywords: الذكاء الانفعالي
الصحة النفسية
الأسرة
الطفولة
فاعلية البرنامج
الطلاق
Mental health
emotional intelligence
children
familly
divorce
Program effectiveness
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقمة
Abstract: إن الغرض من هذه الدراسة هو تحديد ما إذا كان هناك تأثير للبرنامج التدريبي الوقائي لتنمية مهارات الذكاء الانفعالي على أطفال الأسر المطلقة المشاركين في الدراسة. من أجل تحقيق ذلك أجريت دراسة شبه تجريبية على عينة مكونة من أطفال عانوا من طلاق والديهم والتي تتراوح أعمارهم مابين 8 إلى 10 سنوات من بعض المدارس الابتدائية لمدينة ورقلة؛ تتألف كل من المجموعة التجريبية والضابطة من عشرين (20) طفلا، كانت الأدوات المستخدمة: مقياس الذكاء الانفعالي (TEIQue-CSF) والبرنامج التدريبي الوقائي، وقد شاركت المجموعة التجريبية في ثلاث وثلاثين (33) موقفا تدريبيا خلال 15 أسبوعا ، في حين لم تتلقى المجموعة الضابطة أي تدريب؛ تم تقييم فاعلية البرنامج عن طريق قياس قبلي وبعدي مباشر ثم بعد شهر من انتهاء جلساته في القياس التتبعي، تم تحليل البيانات عن طريق المتوسطات والانحرافات المعيارية، اختبار ت لعينتين مستقلتين متجانستين و لعينتين مستقلتين غير متجانستين، ولعينتين مترابطتين، ولتقدير حجم الأثر طبق معامل مربع آيتا (²η)، توصلت نتائج الدراسة إلى أنه قبل تطبيق البرنامج لم يكن بين المجموعة التجريبية والضابطة فروق إحصائية في متوسط درجات الذكاء الانفعالي، بعد التدخل كان متوسط درجات الذكاء الانفعالي للمجموعة التجريبية أعلى من المجموعة الضابطة في القياس البعدي مع وجود دلالة إحصائية عند(0.01=α)، كان متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياس البعدي أعلى من متوسط الدرجات القبلي وهي ذات دلالة إحصائية (0.01=α)، وفي القياس التتبعي بعد شهر جاء المتوسط الحسابي للمجموعة التجريبية في القياس البعدي منخفضا عن متوسطهم الحسابي في القياس التتبعي بدرجة طفيفة ولكنها كانت قيمة غير دالة إحصائيا، وقد أظهرت النتائج حجم الأثر للبرنامج ككل من خلال تطبيق معامل مربع آيتا (²η) على قيم اختبار الدلالة الإحصائية (Ttest) في الفرضيات التي كان فيها الفرق دالا إحصائيا تم الحصول على أحجام التأثير قدرت بـ 0.87 و0.96 وكلا القيمتين يمثلان حجم تأثير كبير؛ فهو أكثر من 15% من حجم تباين المتغير التابع (مقياس TEIQue-CSF) راجع في الأساس إلى المتغير المستقل (البرنامج التدريبي)، وبالتالي يمكن القول بأن هناك أثر كبير للبرنامج المقترح في تنمية مهارات الذكاء الانفعالي لأطفال الأسر المطلقة.
The purpose of this study is to Investigat if there is an impact of the proposed preventive training program to develop emotional intelligence skills on children of divorced families participating. In order to achieve this aim, a quasi-experimental study was conducted in children aged from 8 to 10 years in primary schools of the city of Ouargla; both the experimental and the control group consisted of 20 children, The tools used were the emotional intelligence questionnaire (TEIQue-CSF) and the preventive training program proposed To Develop Emotional Intelligence, the experimental group participated in 33 training position in 15-week to training program for developing emotional intelligence skills, while the control group did not receive any training, the effectiveness of the proposed program was Assessed done by pre-test and post-test immediately and by one month after the end of the program, The data were analysed by mean, standard deviation, independent sample t-test and paired sample t-test., and to estimate the effect ETA square coefficient (²η). the results found that Before program implementation, both groups had no statistical difference in mean score of emotional intelligence. After intervention, the experimental group had higher mean score of emotional intelligence both immediately and one month later with statistical significant (p = 0.001 and < 0.001), The score’s mean of the experimental group in the post- measurement was higher than the score’s mean of the pre-test, which is statistically significant (α = 0.01), one month later measurement The mean score of the experimental group the post-test was slightly lower than the score mean in the later measurement, but it was not statistically significant (9df) and the significance level (α = 0.05). The results showed the effect of the program as a whole by applying the Eta square (²η) coefficient to the values of the statistical test (Ttest) in the hypotheses where the difference was statistically significant. The effect sizes were estimated at 0.87 and 0.96. More than 15% of the variance size of the dependent variable (TEIQue-CSF) is mainly due to the independent variable (the training program),and therefore can say that there is a significant impact of the proposed program in the development of emotional intelligence skills On children of divorced families. Keywords: Mental health, emotional intelligence, children, familly, divorce, Program effectiveness
Description: علم النفس المرضي المؤسساتي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29928
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
salhi-fatima zohra_compressed.pdf2,37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.