Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29968
Title: دور استخدام الإنستغرام في تشكيل الهوية الإفتراضية دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والإتصال بجامعة ورقلة
Authors: حمايمي, محرز
شنوفة, عفاف
Keywords: الانستغرام
الهوية
الدور
التشكيل
الهوية
الافتراضية
الطالب الجامعي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2022;
Abstract: يتمحور موضوع دراستنا حول دور موقع الانستغرام في تشكيل الهوية الافتراضية على عينة من طلبة الماستر من قسم علوم الاعلام والاتصال بجامعة ورقلة. فهدف من الدراسة هو التعرف على كيفية تشكل الهوية الافتراضية لدى الطالب الجامعي، مع محاولة التعرف على أسباب ودوافع استخدام الطلبة لهوية افتراضية من خلال موقع الانستغرام، فالهوية بمختلف انماطها تعتبر من المواضيع التي شغلت أبحاث معظم الباحثين والمنظرين عبر العالم، خاصة بظهور المجتمع الافتراضي الذي أضحى يضاهي الواقع الحقيقي وباعتبار ان هذه الفئة من المجتمع (فئة الشباب) تعد من اهم شرائح المجتمع. بناءا على ما سبق قمنا بصياغة التساؤل الرئيسي التالي: كيف يساهم الانستغرام في تشكيل الهوية الافتراضية لدى الطالب الجامعي؟ ومن اجل الحصول على إجابات حول سؤال إشكالية الدراسة، قمنا بإعداد استمارة استبيان مكونة من 21 سؤال بالصيغتين المفتوحة والمغلقة) والتي وزعناها على (40) طالب من طلبة الماستر 01 و02 بقسم علوم الاعلام والاتصال بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح بورقلة. وبعد البحث والتقصي توصلنا الى مجموعة من النتائج نذكر منها: - جميع افراد العينة يمتلكون هوية افتراضية واحدة حسب الفرد الواحد على حساب الانستغرام بهدف إخفاء هويتهم الحقيقية، وان فترات التصفح تختلف من مبحوث الى آخر، وان موقع الانستغرام يلعب دور في تشكيل هذه الهويات الافتراضية لما يوفره من خدمات واختيارات متنوعة ومتعددة، كما كشفت نتائج الدراسة ان اغلبية المبحوثين يفضلون الولوج الى الحساب عندما يكونون لوحدهم لأنهم يشعرون بالانتماء الى المجموعات الافتراضية الذين هم عضو فيها، وكذا بالرغم من اتخاذ المبحوثين لهويات افتراضية الا انهم يشعرون بالراحة اكثر في مجتمعهم الواقعي
The topic of our study is about the role if Instagram in forming a virtual identity on a sample of master’s students from the department of media and communication sciences at the university of Ouargla. Our aim of the study is to identify the virtual identity of the university student is formed with an attempt to identify the motives and reasons for student’s use of a virtual identity on Instagram ,Identity in its various forms is one of the topics that occupied the research of most researchers and theorists around the world especially with the emergence of the virtual society, which has become similar to the real reality, and considering that this category of the population ( the youth category) is one of the most important segments of society. Based on the foregoing, we formulated the following main question: How Does Instagram Contribute to the Formation of the Virtual Identity of the University Student. In order to obtain answers to the problematic question of the study, we prepared a questionnaire consisting of 21 questions in both open and closed formats, which we distributed to 40 students from master 1 and master 2 in the department of media and communication sciences at the faculty of humanities and social sciences at KasdiMerbah University in Ouargla. After research and investigation, we reached a set of results, including : - All members of the sample have one virtual identity according to one individual on the instagram account, In order to hide and conceal their true identity. - The browsing periods differ from researcher to another among the sample members. - Instagram plays a role in shaping the virtual identity because of the various services and options it provides. - The result of the study also revealed that the majority of respondents prefer to access the account when they are alone because they feel belonging to the virtual groups in which they are a member. - Although the respondents have assumed virtual identities, they feel more comfortable in their real society.
Description: التخصص: الإتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29968
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
channoufa-afaf.pdf2,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.