Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30025
Title: الاتصال الشفهي داخل المؤسسة التربوية بين الأستاذ والتلميذ وأثره على التحصيل الدراسي دراسة ميدانية في ثانوية الشهيد "علي الدقعة" – المنقر – ولاية تقرت
Authors: حمايمي, محرز
بالطيب, أسماء
حمايمي, وهيبة
Keywords: الاتصال
التلميذ
الأستاذ
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: إن العملية التواصلية التعليمية التي تحدث داخل الصف عبارة عن عملية تفاعلية، تتم بين اهم ثلاث عناصر المكونة للوضعية البيداغوجية من أستاذ_ تلميذ_ معرفة لأن التواصل الفعال الذي يتم على مستوى القسم يكون سببا في نجاح العملية التعليمية و التعلمية. حيث تهدف هذه الدراسة الحالية إلى التعرف على الدور الذي يلعبه الاتصال التربوي والأثر الذي يخلفه على التحصيل الدراسي لدى تلاميذ مرحلة الثانوي، ولتحقيق ذلك قامت الطالبتان بصياغة أربعة أسئلة فرعية، واستخدام المنهج الوصفي وبغرض جمع المعلومات المتعلقة بهذه الدراسة تم استخدام استبيان مكون من50 عبارة موزعة على ثلاث محاور وذلك بعد التأكد من صدقه وثباته، كما انه تم لجوء إلى أداة المقابلة كأداة مساعدة تتكون من 5أستاذة.
Theeducational communication process that take place within classroom is an intractive process which include four important elements of the pedagogical position a Teacher, a Pupil and Knowledge. The effective communication process at classroomlevel is a reason for success of the educational process. This study aims to identify the role played by the educational communication and its impact on secondary school students’ educational achievements. In order to achieve this, we have outlined four sub-questions and used descriptive curriculum for the purpose of gathering information on this study. A questionnaire consisting of 50 phrases spread across three axes was used after verifying its honesty and consistency. The interview tool was also used as a helping tool consisting of 5 teachers.
Description: التخصص: اتصال جماهيري و وسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30025
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
brttayeb-asma.pdf744,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.