Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30036
Title: استخدام زبائن المساحات التجارية لبطاقات الدفع الالكتروني دراسة ميدانية (بالمركز التجاري عسيلة "ورقلة")
Authors: صانع, رابح
مسعي محمد, ايمان
Keywords: إستخدام
المواطن
وسائل الدفع
وسائل الدفع الإلكتروني
بطاقات الدفع الإلكترونية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى التعرف عن ثقافة المواطن الجزائري تجاه استخدامه لوسائل الدفع الإلكتروني، حيث أجريت دراستي الميدانية على مستوى المركز التجاري –عسيلة- وقدم ذلك من خلال المنهج الوصفي وقد اعتمدت على إستمارةالإستبيان كأداة لجمع البيانات المتعلقة بموضوع الدراسة والتي وزعت على زبائن المركز التجاري، ولتحقيق أهداف الدراسة شمل إستبياني 31 سؤال ضمن محورين و الذي غطى 70 مستجيب واسترجع منه 65 بما يشكل نسبة 95%، وقد تم اختيار عينة ملائمة من زبائن المركز التجاري "عسيلة" وفي ضوء ذلك تم تجميع البيانات و تحليلها باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية spss، وبعد جمع المعلومات الميدانية وتحليلها توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها: أن زبائن المركز التجاري عسيلة دائما مايفضلون الدفع بالبطاقة الإلكترونية هذا مايدل على نجاح المؤسسة في تقديم مثل هذه الخدمات ضف الى ذلك أنها تحقق لهم مزايا عديدة أبرزها توفير الوقت و الجهد مع منحهم الشعور بالعصرنة و التقدم وانها تستطيع ان تحل محل الوسائل التقليدية، ومن بين أبرز المعوقات التي تقف أمام تعميم فكرة الدفع الإلكتروني في الجزائر هو غياب توفير وسائل الدفع إضافة الى أنالسببالرئيسيمنوراءتأخرتطبيقنظامالدفعالإلكترونيفيالجزائرهوصعوبةتغييرالنمطالإعتياديفيالدفع،بتحويلهمننماذجورقيةالىتقنياترقميةإفتراضية.
This study aimed to identify the culture of the Algerian citizen towards his use of electronic payment methods. To achieve the objectives of the study, my questionnaire included 31 questions within two axes, which covered 70 respondents and retrieved 65 of them, which constitutes 95%. Collecting and analyzing field information. The study reached a set of results, the most important of which are: The customers of the commercial center always prefer to pay by electronic card. This indicates the success of the institution in providing such services, in addition to that, it provides them with many advantages, most notably saving time and effort while giving them a sense of modernity and Progress and that it can replace traditional means, and among the most prominent obstacles that stand in the way of popularizing the idea of electronic payment in Algeria is the absence of the provision of payment methods in addition to The main reason behind the delay in the application of the electronic payment system in Algeria is the difficulty of changing the usual pattern of payment, by converting it from paper forms to virtual digital technologies.
Description: التخصص: إتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30036
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
messii mohamed-imane.pdf934 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.