Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30054
Title: العوامــــــــــــــــل الخــــــــــمس الكبــــــــــرى للشخصية لدى طلبة الجامــــــــــعة دراسة استكشافية بجامعة قاصدي مرباح_ ورقلة_ القطب 2
Authors: باوية, نبيلة
بوليفة,إكرام
Keywords: العوامل الخمس الكبرى للشخصية
الطالب الجامعي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة أكثر العوامل الخمس الكبرى للشخصية شيوعا لدى طلبة الجامعة، والتعرف والكشف عن الدلالة الإحصائية في الدرجة الكلية للعوامل الخمس الكبرى للشخصية حسب متغير المستوى الدراسي( السنة الثانية ليسانس، السنة الأولى ماستر)،التخصص(علم النفس،علوم التربية)،الجنس(ذكور، إناث). حيث طبق على أفراد العينة قائمة العوامل الخمس الكبرى للشخصية من إعداد جون ودوناهو وكينتل(1991)، تقنين مصطفى عشوي وآخرون(2015) على البيئة الجزائرية، لجمع البيانات وفق المنهج الوصفي الاستكشافي ،وقد تمثلت العينة في 162طالب وطالبة جامعية أختيروا بطريقة عشوائية بسيطة(143طالبة، 19طالب) ، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية للأداة وإجراء الدراسة الميدانية، كانت النتائج كالتالي: _ أكثر العوامل الخمس الكبرى للشخصية شيوعا لدى طلبة الجامعة هو عامل التفتح. _ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية للعوامل الخمس الكبرى للشخصية تعزى لمتغير المستوى الدراسي(السنة الثانية ليسانس ، السنة الأولى ماستر) لدى طلبة الجامعة. _ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية للعوامل الخمس الكبرى للشخصية تعزى لمتغير التخصص(علم النفس،علوم التربية) لدى طلبة الجامعة. _ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية للعوامل الخمس الكبرى للشخصية تعزى لمتغير الجنس(ذكور، إناث) لدى طلبة الجامعة.
The current study aims to know the five major personality factors most common among university female students, and to identify and reveal the statistical significance in the total degree of the five major personality factors according to the academic level variable (second year bachelor's, first year master), specialization (psychology, education sciences), gender (male, female). The list of the five major factors of personality prepared by John, Donahue and Quintel (1991), codification of Mustafa Ashawi and others (2015), was applied to a sample of persons from Algerian environment to collect data according to the descriptive exploratory approach. The sample was represented in 162 male and female university students who were chosen in a simple random way (143 female students). (19 males). After confirming the psychometric properties of the tool and conducting the field study, the results were as follows: _ The most common five major personality factors among university female students is the open-mindness factor. _ There are no statistically significant differences in the total score of the five major personality factors due to academic level variable (second year of a bachelor's degree, first year of a master) among university female students. _ There are no statistically significant differences in the total score of the five major personality factors due to the variable of specialization (psychology, education sciences) among university female students. _ There are no statistically significant differences in the total score of the five major personality factors due to the gender variable (males, females) among university female students.
Description: تخصص عـلم النفس العــــــــيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30054
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boulifa-ikram.pdf529,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.