Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30063
Title: اليقظة العقلية لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية في بعض ابتدائيات مدينة ورقلة
Authors: لبوز, عبد الله
بوغناس, حميد
Keywords: اليقظة الذهنية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى اليقظة الذهنية لدى أساتذة التعليم الابتدائي وكذلك الكشف عن الفروق وفق لمتغيرات الجنس والأقدمية وتكونت عينة الدراسة من 100 أستاذ ابتداغئي من ابتدائيات مدينة ورقلة وتم إختيارهم بطريقة عشوائية وإعتمدت هذه الدراسة على نظرية الين لانجر في اليقظة العقلية حيث استخدمت مقياس اليقظة العقلية من إعداد الباحثة لانجر (2002, Langer) ترجمت الباحثة أحلام عبد الله (2013) المتكون من (35) فقرة، والمتضمن أربعة أبعاد هي : التمييز اليقظ، والإنفتاح على الجديد، والتوجه نحو الحاضر، والوعي بوجهات النظر المختلفة ، وبعد التحقق من صدق وثبات المقياس رتم تطبيقه على عينة الدراسة وبعد إختبار فرضيات البخث خلصنا إلى النتائج التالية: - إن المستوى اليقظة على لدي أساتذة التعليم الإبتدائي كان متوسطا - توجد فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير الجنس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير الأقدمية .
The current study aims to identify the level of mental alertness among primary school teachers, as well as to reveal the differences according to the variables of gender and seniority. The study sample consisted of 100 elementary teachers from the elementary schools of Ouargla and they were chosen randomly. The mentality prepared by the researcher Langer (2002, Langer) translated the researcher Ahlam Abdullah (2013), which consists of (35) paragraphs, and includes four dimensions: vigilant discrimination, openness to the new, orientation towards the present, awareness of different points of view, and after verifying the validity of The reliability of the scale was applied to the study sample, and after testing the research hypotheses, we reached the following results: The level of vigilance of primary school teachers was average There are statistically significant differences according to the gender variable. - There are statistically significant differences according to the seniority variable
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30063
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boughannas-hamid.pdf1,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.