Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30080
Title: علاقة البيئة الصفية بالإبداع الانفعالي في ضوء معتقدات الكفاءة الذاتية "دراسة على عينة من طلبة السنة الأولى علوم اجتماعيةبجامعة قاصدي مرباحورقلة"
Authors: الشايب, محمد الساسي
بوخالفة, كلثوم
Keywords: البيئة الصفية
الإبداع الانفعالي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على التأثير المباشر والتأثير غير المباشر لمتغير معتقدات الكفاءة الذاتية في العلاقة بين البيئة الصفية والإبداع الانفعالي، وكذا معرفة مستوى كل من الإبداع الانفعالي والبيئة الصفية والكفاءة الذاتية لدى طلبة السنة الأولى علوم اجتماعية.ولتحقيق ذلك تم استخدم المنهج الوصفي الارتباطي، وأجريت الدراسة على عينة مكونة من (230) طالبا، منهم (35) ذكورا، و(195) إناثا، تم اختيارهم عشوائيا بشكل بسيط من مجتمع مكون من (516) طالبا، منهم (86) ذكورا و(430) إناثا. ولجمع بيانات الدراسة تم تبني ثلاثة مقاييس؛ هي مقياس تريكيت وموس (1973) لقياس البيئة الصفية الجامعية، ومقياس أفريل (1999)Averill، لتحديد مستوى الإبداع الانفعالي ومقياس شفار تسر وجيروزيليم (1986)، لقياس معتقدات الكفاءة الذاتية، وبعد حساب خصائصها السيكومترية، والتأكد من صلاحيتها للاستخدام، تمت معالجة البيانات باعتماد برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية النسخة SPSSv25، حيث تم استخدام اختبار "ت" لعينة واحدة لحساب الفرضية الأولى والثانية والثالثة، وتم حساب التأثير المباشر وغير المباشر لمتغير الكفاءة الذاتية على العلاقة بين البيئة الصفية والإبداع الانفعالي باعتماد مصفوفة "هايسHayes" لاختبار الفرضية الرابعة، وبينت نتائج الدراسة أن مستوى كل من الإبداع الانفعالي، والبيئة الصفية، والكفاءة الذاتية لدى طلبة السنة الأولى علوم اجتماعية كان مرتفعا، وأن معتقدات الكفاءة الذاتية تؤثر تأثيرا مباشرا وتأثيرا غير مباشر في العلاقة بين الابداع الانفعالي والبيئة الصفية. وتمت مناقشة نتائج الفرضيات على ضوء الدراسات السابقة والإطار النظري للدراسة.
The current study aimed to identify the direct and indirect influence of the variable self-efficacy beliefs in the relationship between the classroom environment and emotional creativity, as well as knowing the level of each of the emotional creativity, the classroom environment and self-efficacy among first-year students of social sciences. To achieve this, the descriptive correlative approach was used, and the study was conducted on a sample of (230) students, of whom (35) were males, and (195) were females, they were selected randomly in a simple way from a community of (516) students, of whom (86) were males. and (430) females. To collect the study data, three scales were adopted; They are the Trickett and Moss (1973) scale to measure the university classroom environment, the Averill scale (1999) to determine the level of emotional creativity, and the Schaffar-Tser and Jeroz Willem (1986) scale, to measure self-efficacy beliefs, and after calculating their psychometric properties, and ensuring their suitability for use, the data were processed. By adopting the Statistical Package for Social Sciences program SPSSv25, where a single-sample t-test was used to calculate the first, second and third hypotheses, and the direct and indirect effect of the self-efficacy variable on the relationship between the classroom environment and emotional creativity was calculated by adopting the Hayes matrix to test the fourth hypothesis, and it showed The results of the study showed that the level of emotional creativity, classroom environment, and self-efficacy among first-year social science students was high. And that self-efficacy beliefs have a direct and indirect influence on the relationship between emotional creativity and the classroom environment. The results of the hypotheses were discussed in the light of previous studies and the theoretical framework of the study.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30080
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhalfa-kelthoum.pdf547,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.