Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30090
Title: | استخدام موقع الفايسبوك وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي "دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ثانوية عبودة علي - تقرت" |
Authors: | حجاج, محمد الأمين شينون, كريمة |
Keywords: | الفايسبوك التحصيل الدراسي |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | univ-ouargla |
Series/Report no.: | 2022; |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على استخدام موقع الفايسبوك و علاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ
مرحلة الثانوي.
و لاختبار فرضيات الدراسة استخدم المنهج الوصفي و أجريت الدراسة على عينة تكونت من 130 تلميذ
منها 30 للدراسة الاستطلاعية و 100 للدراسة الأساسية من مجتمع الدراسة الذي يتكون من 402 تلميذ
أما فيما يخص أدوات الدراسة فاستخدمت الدراسة الحالية (استبيان) لتحديد درجة استخدام موقع الفايسبوك و توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- درجة استخدام التلاميذ لموقع الفايسبوك منخفضة .
- لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين استخدام الفيسبوك والتحصيل الدراسي لدى أفراد العينة .
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي لدى التلاميذ ذوي الاستخدام المنخفض للفيسبوك تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث . The current study aimed to identify the use of Facebook and its relationship to the academic achievement of secondary school students. To test the hypotheses of the study , the descriptive approach was used. The study was conducted on a sample of 130 students , 30 of which were for the exploratory study and 100 for the basic study from the study population ,which consists of 402 students . As for the study tools , the study used a ( questionnaire) to determine the degree of Facebook use. The study reached the following results: • The degree of students use of Facebook is low. • There is no statistically significant relationship between the use of Facebook and the academic achievement of the sample members. • There are statistically significant differences in the academic achievement of students with low Facebook usage due to the gender variable in favor of females. |
Description: | تخصص إرشاد وتوجيه |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30090 |
Appears in Collections: | Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
chinoune-karima.pdf | 732,93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.