Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30102
Title: عسر التنظيم الوجداني وعلاقته بمهارات التواصل االجتماعي لدى األطفال المصابين بالذاتوية
Authors: زعطوط, رمضان
بروسي, سليمة
بن عيشوش, مريم
Keywords: عسر التنظيم الوجداني
مهارات التواصل الاجتماعي
الذاتوية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: الخلفية: :يمثل اختلال التنظيم الوجداني محورا عبر تشخيصي لاضطراب طيف الذاتوية(ASD)، متمثلا في عدم القدرة على ضبط الانفعالات،التيتظهر في شكل نوبات الغضب وعجز في التواجد empathy ،مما يؤثر في اضطراب التواصل الاجتماعي لدى الأطفال المصابين بهذا الاضطراب. الهدف:استكشاف الارتباط بين عسر التنظيم الوجداني وبين مهارات التواصل الاجتماعي لدى الأطفال المصابين باضطراب الذاتوية. المنهج:بلغ عدد أفراد العينة، المختارين بطريقة قصدية 110فردا (41أنثىو69 ذكر)، تراوحت أعمارهم من 4 إلى 16عاما، من مراكز مختلفة. تم جمع البيانات باستخدام مقياس عسر التنظيم الوجداني، ومقياس مهارات التواصل الاجتماعي. النتائج:توجد علاقة ارتباطيه عكسية بين عسر التنظيم الوجداني ومهارات التواصل الاجتماعي حيث أنsig<0.05 وr= -0.433. - لم تظهر فروق في مستويات التنظيم الوجداني تبعا لمتغيرات السن والجنس ونوع الالتحاق ونوع المؤسسة. - لم تظهر فروق في مستويات مهارات التواصل الاجتماعي لدى الأطفال المصابين بالذاتوية تبعا لمتغير: السن والجنس ونوع المؤسسة. بينما توصلنا لوجود فروق في مستويات مهارات التواصل الاجتماعي تبعا لمتغير نوع الالتحاق. خلاصة: تم الكشف عن وجود علاقة ارتباطيه سلبية(عكسية)بين كل من عسر التنظيم الوجداني ومهارات التواصل الاجتماعي لدى الأطفال المصابين باضطراب طيف الذاتوية(ASD) ، مما ينبه الأخصائيين النفسانيين، والباحثين في علم النفس إلى ضرورة العمل على هذين المتغيرين، نظرا لتفاعلهما وتأثير أحدهما على الأخر وعلى جوانب مختلفة في حياة الطفل.
Background :Emotional dysregulationis a transdiagnostic dimension of Autism Spectrum Disorder (ASD) ،represented by the inability to control emotions،whichappear in the form of tantrums and lack of empathy،which affects the social communication in children with this disorder. Objective: we explore the correlation between emotional dysregulation and social communication skills in children with autism disorder. Method: The number of the sample members، chosen intentionally، was 110 (41 females and 69 males)، their ages ranged from 4 to 16 years، from different centers. Data collected using the Affective Dysregulation Scale and the Social Communication Skills Scale. Results: There is an inverse correlation between emotional dysregulation and social communication skills، as sig < 0.05 and r = -0.433. -There were no dufferences in the levels of emotional dysregulation according to the variable of age , gender, type of enrollment and type of institution. Ther were no differences in the levels of social communication skills according to the variables of age, gender and type of institution. While we found differences in the levels of social communication skills according to the type of enrollment variable. Conclusion: results show negative correlation between emotional dysregulation and social communication skills among children with autism spectrum disorder (ASD)، which alerts psychologists and researchers to take account of these two variables، given their interaction and impact different aspects of a child's life.
Description: التخصص:علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30102
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
berrosi-salima.pdf2,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.