Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30296
Title: The Incorporation of Multiple Intelligences Theory in Algerian EFL Classes: A Case Study of 2nd Year Secondary School EFL Classes
Authors: Djamel Goui
Mohammed, Hadj Said
Keywords: Multiple Intelligences Theory
EFL Textbook
Official EFL Exams
Content Analysis
Théorie des intelligences Multiples
manuel d’ALE
examens officiels d’ALE
analyse de contenu
نظرية الذكاءات المتعددة
تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
منهاج اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
امتحانات اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
تحليل المحتوى
Issue Date: 2022
Publisher: University of Kasdi Merbah - Ouargla
Abstract: The Incorporation of Multiple Intelligences Theory in Algerian EFL Classes: A Case Study of 2nd Year Secondary School EFL Classes The present study investigates the incorporation of Multiple Intelligences (MI) Theory in Algerian EFL classes. The purpose of this study was to examine secondary school EFL teachers’ perceptions about the incorporation of MI theory in their classes and in the textbooks they use. The study also aimed at investigating the incorporation of MI theory in 2nd year secondary school EFL textbook “Getting Through”. One of the aims of the study was also to examine the incorporation of MI theory in 2nd year secondary school EFL official exams. The sample of the study was composed of 36 2nd year secondary school EFL teachers affiliated to the Ghardaia directorate of education. As for the content analysis, the sample included 2nd year secondary school EFL textbook “Getting Through”, and 50 samples of 2nd year secondary school official EFL exams. The research design followed a mixed method composed of a questionnaire for teachers, and a content analysis of textbook and official exams. Results of the study revealed that teachers’ knowledge about MI theory was limited; yet, their affirmations about classroom practices indicated an unconscious incorporation of MI theory principles. Moreover, Teachers’ perceptions indicated confusion between learning styles and MI theory. The content analysis of the textbook revealed a heavy focus on Verbal/Linguistic (VL) intelligence (100%) over other intelligences. The content analysis of official exam samples revealed also a heavy reliance on VL intelligence (100%). After comparing the textbook activities and the official exams activities, results indicated a lack of congruence between the two components. It was recommended that MI theory should be adopted by institutions so that different educational components are incorporated, including: teachers, students, parents, administrators, and policy makers.
إدراج نظرية الذكاءات المتعددة (MI) في فصول اللغة الإنجليزية بوصفها أجنبية (EFL) في الجزائر: دراسة حالة لأقسام السنة الثانية من التعليم الثانوي تبحث الدراسة الحالية في إدراج نظرية الذكاءات المتعددة (MI) في فصول اللغة الإنجليزية بوصفها أجنبية (EFL) في الجزائر. هدفت هذه الدراسة إلى تقصي تصورات معلمي اللغة الإنجليزية بالمدارس الثانوية حول دمج نظرية MI في فصولهم وفي الكتب المدرسية التي يستخدمونها. هدفت الدراسة أيضًا إلى تقصي مدى دمج نظرية الذكاءات المتعددة في منهاج اللغة الإنجليزية للسنة الثانية من التعليم الثانوي ."Getting Through" كان أحد أهداف الدراسة أيضًا تقصي دمج نظرية الذكاءات المتعددة في امتحانات اللغة الإنجليزية للسنة الثانية ثانوي. تكونت عينة الدراسة من 36 مدرسًا للغة الإنجليزية في السنة الثانية ثانوي في المدارس التابعة لمديرية التربية بولاية غرداية. أما بالنسبة لتحليل المحتوى ، فقد اشتملت العينة على منهاج اللغة الإنجليزية للسنة الثانية ثانوي “Getting Through” ، و 50 عينة من امتحانات اللغة الإنجليزية للسنة الثانية ثانوي. كان تصميم البحث مزيجا مكونا من استبيان للمعلمين، وتحليل محتوى الكتاب المدرسي والامتحانات الرسمية. أظهرت نتائج الدراسة أن معرفة المعلمين بنظرية الذكاءات المتعددة محدودة. ومع ذلك ، فإن تأكيداتهم حول ممارساتهم داخل القسم أشارت إلى تضمين غير مقصود لمبادئ نظرية الذكاءات المتعددة. علاوة على ذلك ، أشارت تصورات المعلمين إلى حدوث خلط بين أساليب التعلم ونظرية الذكاءات المتعددة. كشف تحليل محتوى الكتاب المدرسي عن تركيز كبير على الذكاء اللفظي / اللغوي (100٪(. فيما كشف تحليل محتوى عينات الامتحانات أيضًا عن اعتماد كبير على الذكاء اللفظي/اللغوي. بعد مقارنة تمارين الكتاب المدرسي وتمارين الامتحانات الرسمية ، أشارت النتائج إلى عدم التطابق بين المكونين. تم التوصية بضرورة تبني نظرية الذكاءات المتعددة من قبل المؤسسات بحيث يتم إشراك كل مكونات العملية التعليمية المختلفة ، بما في ذلك: المعلمين والطلاب وأولياء الأمور والإداريين وأصحاب القرار.
L’incorporation de La Théorie des Intelligences Multiples (IM) dans Les Classes Algériennes d’Anglais come Langue Etrangère (ALE) : Une Etude de Cas des Classes d’ALE de 2éme Année Secondaire La présente étude examine les incorporations de la théorie des intelligences multiples (IM) dans les classes algériennes d’ALE. L’objectif de cette étude était d’examiner les perceptions des enseignants de l’école secondaire ALE sur l’incorporation de la théorie des IM dans leurs classes et dans les manuels qu’ils utilisent. L’étude visait également a examiner l’incorporation de la théorie de l’IM dans le manuel d’ALE de 2eme année du secondaire « Getting Through ». L’un des objectifs de l’étude était d’examiner l’incorporation de la théorie de l’IM dans les examens officiels d’ALE de 2eme année du secondaire. L’échantillon de l’étude était composé de 36 enseignants d’ALE de 2eme année secondaire affilie a la direction de l’éducation de Ghardaia. Quant a l’analyse de contenu, l’échantillon comprenait le manuel d’ALE de 2eme année « Getting Through », et 50 échantillons d’examens officiels d’ALE de 2eme année secondaire. La conception de la recherche a suivi une méthode mixte composée d’un questionnaire pour les enseignants et d’une analyse de contenu du manuel et des examens officiels. Les résultats de l’étude ont révélé que les connaissances des enseignants sur la théorie de l’IM étaient limitées ; cependant, leurs déclarations sur les pratiques en classe indiquaient une incorporation inconsciente des principes de la théorie de l’IM. De plus, les perceptions des enseignants indiquaient une confusion entre les styles d’apprentissage et la théorie de l’IM. L’analyse du contenu du manuel a révélé que l’intelligence verbale/linguistique (VL) était largement privilégiée (100%) par rapport aux autres intelligences. L’analyse du contenu des échantillons d’examens officiels a également une forte dépendance a l’égard de l’intelligence VL (100%). Apres avoir compare les activités du manuel et celles des examens officiels, les résultats ont indique un manque de congruence des deux composants. Il a était recommandé que la théorie de l’IM soit adoptée par les institutions afin que les différentes composantes de l’éducation soient impliquées, notamment: les enseignants, les étudiants, les parents, les administrateurs, et les décideurs des politiques.
Description: English language and literature
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30296
Appears in Collections:Département d'Anglais - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Said-Mohammed-Hadj.pdf1,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.