Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30325
Title: أساليب التفكير لدى تلاميذ التعليم الثانوي دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بمدينة ورقلة
Authors: الأعور, إسماعيل
حزام, صفاء
خوالد, فدوى
Keywords: أساليب التفكير
تلاميذ سنة الثالثة ثانوي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2022;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية والتي كانت تحت عنوان :"أساليب التفكير لدى تلاميذ التعليم الثانوي ( دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي)إلى: • معرفة ما إذا هناك أسلوب شائع بين التلاميذ . • التعرف على أساليب التفكير لدى التلاميذ . • معرفة ما إذا كان لعامل الجنس أثر في أساليب تفكير التلاميذ . وقد اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي الاستكشافي مستعملة في ذلك الأداة التي صممتها رنا سام عمارسنة (2016)معتمدة في ذلك على مقياس أساليب التفكير لستيرنبغوواجنر (1991)تعريب أبو هاشم و (2006)، حيث يتكون هذا الاستبيان من 36 بند وقسمت هذه البنود على تسعة أبعاد وهي كما يلي : الملكي، الهرمي، التشريعي، المحلي، المتحرر، المحافظ، العالمي،القضائي، التنفيذي. حيث شملت عينة الدراسة 144 تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الثانوية بالتحديد سنة ثالثة ثانوي موزعين على أربعة ثانويات، بمدينة ورقلة . وبعد تطبيق الأداة على العينة المستخدمة تم تفريغ الاستمارات وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام أسلوبين الأول اختبار " ت" لعينة واحدة، والثاني اختبار "ت" لعينتين مستقلتين وذلك باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) لنسخته .21 وفي النهاية توجت الدراسة بمجموعة من النتائج وهي كما يلي : كان تفضيل تلاميذ التعليم الثانوي لأساليب التفكير وفق الترتيب الآتي الأسلوب المحلي ، التنفيذي، المتحرر، الهرمي، القضائي، العالمي، الملكي، المحافظ، التشريعي . كما توصلت الدراسة كذلك الى انه لا توجد فروق في متوسط درجات تلاميذ سنة الثالثة ثانوي في الأساليب التالية الملكي، المتحرر، المحافظ، العالمي، القضائي، في حين توجد فروق في الأساليب التالية الهرمي، التشريعي، المحلي، التنفيذي.
The current study , entitled" Methods of thinking in secondary education pupils "(field study on a sample of pupils of secondary school ( 3rd year), aimed to : • see if there is a common method among pupils . • Identifying pupils’ thinking methods . • Whether the sex factor influences pupils’ thinking methods . The present study releis on the exploratory descriptive curriculum using the instrument designed by RanasamAmmar of the year (2016) based on the Sternberg wagner (1991) Arabization of Abu hashim and (2006), this questionnaire consists of 36 items and is divided into nine dimensions : royal, hierarchical , legislative, local, liberated , global governor . The study sample included 144 pupils and pupils from the secondary level, namely, a third year of secondary school, divided into four secondary schools, in Ouargla. After the application of the tool to the simple used , the forms were unloaded and the statistical processing of the date was done using two methods : the first test"t" for one simple , and the second test "t" for two separate samples using the Social Science Statistical Packages program (spss) for its 21 version . Finally, the study culminated in a series of results : Secondary education pupils’ preference for thinking methods was in the following order : local , executive, liberal, hierarchical, judicial, universal, royal, conservative, legislative. The study also found that there are no differences in the average grades of third- year secondary pupils in the following methods : royal , Emancipated, Conservative, Global, Judicial, while there are differences in the following methods of hierarchical, legislative, local, executive.
Description: التخصص علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30325
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hazzam-safaa.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.