Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30351
Title: أثر التدريب الإلكتروني التشاركي في تحقيق الأداء المتميز للمورد البشري بالمؤسسة الاقتصادية الجزائرية
Authors: رشيد, مناصرية
نجيب, سبع
Keywords: تدريب
تدريب إلكتروني تشاركي
أداء متميز
مورد بشري
مجمع سونلغاز
training
participatory e-training
outstanding performance
human resource
SONELGAZ Group
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التدريب الإلكتروني التشاركي بأبعاده الخمسة (الكفاءات التدريبية للمدربين، الخبرات التقنية للمتدربين، المحتوى التدريبي الإلكتروني، البيئة التدريبية الإلكترونية التشاركية، البنية التحتية للتدريب الإلكتروني) في تحقيق الأداء المتميز للمورد البشري في مجمع سونلغاز بأبعاده الثلاثة (معدل الأداء البشري، سلوك الأداء البشري، استمرارية التميز). ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم جمع البيانات باستخدام أداتين للبحث وهما المقابلة والاستبيان، وتم التركيز على هذا الأخير لجمع البيانات عن متغيرات الدراسة من خلال توزيعه على العينة القصدية المتكونة من 302 متدرب من مجتمع العاملين المستفيدين من التدريب الإلكتروني بمجمع سونلغاز والبالغ عددهم 1493 متدرب. هذا وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أنه يوجد هناك مستوى مرتفع لتطبيق التدريب الإلكتروني التشاركي في مجمع سونلغاز، وكذلك وجود مستوى مرتفع للأداء المتميز للمورد البشري بمجمع سونلغاز، كما أثبتت النتائج وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتدريب الإلكتروني التشاركي في تحقيق الأداء المتميز للمورد البشري في مجمع سونلغاز، كما توصلت الدراسة كذلك إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم أفراد عينة الدراسة لمستوى التدريب الإلكتروني التشاركي والأداء المتميز للمورد البشري في مجمع سونلغاز تعزى للمتغيرات الشخصية والوظيفية، وخلصت الدراسة لتقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات والتي من شأنها نشر وترسيخ ثقافة التدريب الإلكتروني التشاركي في أوساط الموارد البشرية بمجمع سونلغاز للارتقاء بمستوى أدائهم إلى التميز.
This study aims at identifying the impact of participatory e-training in its five dimensions (training competencies for trainers, technical expertise of trainees, e-training content, e-participatory training environment, and e-training infrastructure) in achieving outstanding performance of the human resource in SONELGAZ Group, in its three dimensions (human performance rate, human performance behavior, and excellence continuity). To achieve its objectives, the study relies on the descriptive analytical approach. The data collection method employed two research tools, namely, the interview and the questionnaire. The latter focused on collecting data on the study variables. The questionnaire was distributed to a purposive sampling that consisted of 302 trainees from a community of 1493 workers who had benefited from electronic training at the SONELGAZ Group. The study reached a set of results, the most important of which is that there is a high level of participatory electronic training application as well as a high level of outstanding performance of human resource in the SONELGAZ Group, as the results proved. There is also a statistically significant effect of the participatory electronic training on the achievement of the outstanding performance. The study also concluded that there is no statistically significant differences in the evaluation of the study sample members of the level of participatory electronic training and the outstanding performance of the human resource in the SONELGAZ Group. This is due to personal and functional variables. The study gives a set of recommendations and suggestions that may spread and consolidate the participatory e-training culture among the human resources community and to raise the level of their performance to excellence in the SONELGAZ Group.
Description: إدارة وتسيير الموارد البشرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30351
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sebaa-nadjib.pdf4,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.