Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30529
Title: الصحة النفسية وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى طلبة جامعة قاصدي مرباح
Authors: بوعافية, خالد
باباحني, صفية
درويش, سعدية
Keywords: الصحة النفسية
الضغوط النفسية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن الارتباط بين الصحة النفسية و الضغوط النفسية لدى عينة من طلبة الجامعة والكشف عن دلالة الفروق الإحصائية بين الصحة النفسية و الضغوط النفسية تبعا للمستوى الدراسي و التخصص. تم الاعتماد على مقياسي (الصحة النفسية و الضغوط النفسية) وذلك بعد التأكد من خصائصها السيكومترية، حيث تم تطبيقها على عينة مكونة من (30)طالبا بحيث قُدَر معامل ثبات مقياس الصحة النفسية باستخدام معامل ألفا كرونباخ بـ (0.89) وعليه قُدرت قيمة (f) بـ (0.03). أما بالنسبة لمقياس الضغوط النفسية فقد قُدر معامل ثباته باستخدام معامل ألفا كرونباخبـ( 0.76) وعليه قدرت قيمة(f)بـ ( 0.712). طُبقت الأداتين على عينة قوامها (118) طالب في جامعة قاصدي مرباح بورقلة للسنة الدراسية 2021\2022 وباستخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في معامل الارتباط بيرسون و اختبار الفروق "ت". تمَ التوصل الى النتائج التالية : 1- وجود ارتباط موجب دال إحصائيا بين الصحة النفسية و الضغوط النفسية لدى عينة الدراسة. 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الصحة النفسية لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير المستوى الدراسي (ليسانس – ما ستر). 3-لا وجد فروق دلالة إحصائية في الضغوط النفسية لدى أفراد عينة الدراسة تُعزى لمتغير المستوى الدراسي (ليسانس –ما ستر). 4-لا وجد فروق ذات دلالة إحصائية في الصحة النفسية لدى أفراد عينة الدراسةتُعزى لمتغير التخصص (الطب –العلوم التطبيقية– آداب والعلوم الاجتماعية). 5-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الضغوط النفسية لدى عينة الدراسة تُعزى لمتغيرالتخصص (الطب – العلوم التطبيقية – آداب والعلوم الاجتماعية).
The current study aims to reveal the correlational between mental health and psychological stress amongst a sample of university students, also to reveal the significance of statistical differences between mental health and psychological stress according to the academic level, and specialization (university major). In this study, we used two scales (mental health and psychological stress), after verifying their psychometric characteristics, as they were applied to a sample of (30) students. In particular, the value of (f) is estimated at (0.03). As for the psychological stress scale, its stability coefficient was estimated using Cronbach's alpha coefficient at (0.76), and accordingly the value of (f) was estimated at (0.712). These two tools were applied to a sample of (118) students at the University of KasdiMerbah in Ouargla, for the academic year 2021/2022, using the statistical methods represented in the arithmetic mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient and "T" differences test. The following results were obtained: • There is a positive, statistically significant relationship between mental health and psychological stress among the study sample. • There are no statistically significant differences in the mental health of the study sample members, due to the academic level variable (Bachelor-Master). • There are no statistically significant differences in psychological stress among the study sample members, due to the academic level variable (Bachelor-Master). • There are no statistically significant differences in mental health among the study sample members, due to the variable of specialization (medicine applied sciences - literature and social sciences). • There are no statistically significant differences in psychological stress among the study sample, due to the variable of specialization (medicine - applied sciences - literature and social sciences).
Description: تخصص علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30529
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
babahani-safia.pdf886,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.