Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31301
Title: فاعلية استخدام منصة موودل في إشباع الحاجات التعليمية للطلبة وأثرها على التحصيل الدراسي
Authors: عساسي, آمال
زوبيدي, يسرى
Keywords: فعالية
منصة موودل
المنصة التعليمة
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدفهذهالدراسة إلى التعرف على فعالية استخدام منصة موودل في إشباع الحاجات التعليمية للطلبة وأثرها على التحصيل الدراسي ، التيتمحورتحولالتساؤلالرئيسي التالي: ماهي فاعلية استخدام منصة موودل في إشباع الحاجات التعليمية للطلبة الجامعيين وما أثرها على التحصيل الدراسي لديهم( دراسة على عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة)؟ تخللتها مجموعة من الأسئلة الفرعية وهي: 1. ما عادات وأنماط استخدامطلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة لمنصة موودل الإلكترونية؟ 2. ما دوافع استخدامطلبة قاصدي مرباح ورقلةموودل الإلكترونية؟ 3. ما نوع الإشباعات المحققة بعد استخدامطلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة لمنصة موودل الإلكترونية؟ 4. ما الآثار المحتملة بعد استخدامطلبة جامعة قاصدي مرباح ورقلة لمنصة موودل الإلكترونية على التحصيل الدراسي؟ استخدمنا المنهج المسحي ولقد تم الاعتماد على اداة الاستمارة الاستبيان و الملاحظة لجمع البيانات، بحيث تم توزيعها على 60 طالبا من جامعة قاصدي مرباح ورقلة بالتحديد طلبة علوم الإعلام والاتصال. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائجأهمها:  الطلبة يستخدمون منصة موودل التعليمية منذ إعتمادها في التعليم وذلك راجع للوضع الذي ساد في تلك المرحلة، مما حتم عليهم الولوج إليها، بحيث أصبحوا يستخدمونها كلما دعت الضرورة، وقت الإمتحانات ووقت مراجعة الدورس وتحميل المحاضرات.  معظم الطلبة الذين يستخدمون المنصة التعليمية موودل يستخدمونها بغرض المراجعة وحصولهم على المحاضرات التي لم يستطيعوا حضورها.  منصة موودل التعليمية أشبعت حاجات الطلبة المختلفة والتي سبق وأن ذكرناها من تحميل ومراجعة المحاضرات والدروس وإجراء إختبارات عليها
This study aims to identify the effectiveness of using the Moodle platform in satisfying the educational needs of students and its impact on academic achievement, which revolved around the following main question: How effective is the use of the Moodle platform in satisfying the educational needs of university students, and what is its impact on their academic achievement? A number of sub-questions branch from it, namely: 1. What are the habits and patterns of university students' use of the Moodle online platform? 2. What are the motives for university students to use the Moodle electronic platform? 3. What kind of satisfaction are achieved after university students use the Moodle online platform? 4. What are the possible effects after university students use the Moodle electronic platform on academic achievement? We have relied on the survey method, and we have relied on the questionnaire and observation tool to collect data, which were distributed to 60 students from Kasdi Merbah University of Ouargla, specifically students of media and communication sciences. The study reached a number of goals, the most important of which are:  Through the results obtained, it was found that students have been using the Moodle educational platform since its adoption in education, due to the situation that prevailed at that stage, which made it necessary for them to access it, so that they use it whenever necessary, at the time of exams and the time of reviewing lessons and downloading lectures.  It was found that most students who use the educational platform Moodle use it for the purpose of reviewing and obtaining lectures that they could not attend.  Through our analysis, it was found that the Moodle educational platform satisfied the different needs of students, which we have already mentioned by downloading and reviewing lectures and lessons and conducting tests on them.
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31301
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zoubidi-yousra.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.