Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31304
Title: أثر وسائل الإعلام على التلميذ في الطور المتوسط دراسة ميدانيةعلى عينة من تلاميذ متوسطة الشهيد محمد نتاري بالدليليعي الطيبات
Authors: عطوات, عبد الحاكم
شوارب, عبد السلام
عليات, أحمد
Keywords: الاعلام
وسائل الاعلام
الاثر
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة التي استخدمت نظرية الاستخدامات والاشباعات الى معرفة اثر استخدام وسائل الاعلام على التلميذ في الطور المتوسط من خلال الدراسة التي تركزت على عينة من تلاميذ متوسطة الشهيد محمد نتاري بالدليليعي بدائرة الطيبات ولاية توقرت وقد تمحورت اسئة الدراسة كالاتي: السؤال الرئيسي: ما الأثر الذي تفعله وسائل الإعلام على تلاميذ الطور المتوسط لمتوسطة الشهيد نتاري محمد بالدليليعي ؟ واسئلة فرعية : - ما هو واقع استعمال تلاميذ متوسطة الشهيد محمد نتاري لوسائل الإعلام ؟ - ما هي دوافع إقبال تلاميذ متوسطة الشهيد محمد نتاري على استخدام وسائل الإعلام ؟ - كيف يعمل تاثير استخدام تلاميذ متوسطة الشهيد محمد نتاري لوسائل الإعلام على تحصيلهم الدراسي؟ حيث تعتبرهذه الدراسة من الدراسات الوصفية فقد اعتمدنا على اداة الاستبيان كاداة لجمع المعلومات من المبحوثين حيث تم تقسيم الاستمارة الى ثلاث محاور رئيسية المحور الاول : واقع استعمال تلاميذ المتوسطة لوسائل الإعلام .المحور الثاني : دوافع استخدام تلاميذ المتوسطة لوسائل الإعلام . المحور الثالث : تاثيرات استخدام وسائل الإعلام على التحصيل الدراسي لدى التلاميذ . وزعت الاستمارة على عينة عشوائية تمثلت في 100 تلميذ من مختلف المستويات في متوسطة الشهيد محمد نتاري بالدليليعي الطيبات ولاية توقرت لموسم 2022/2021 م الموافق ل 1442/1443هـ وقد توصلت هذه الدراسة الى بعض النتائج منها بان وسائل الإعلام تعد احد ابرز أشكال التأثير و الأكثر استخداما عموما وبين التلاميذ خصوصا، حيث تسمح للتلاميذ بتبادل المعلومات و الأفكار و التفاعل فيما بينهم، و من خلال دراستنا لهذا الموضوع يمكن القول بان وسائل الإعلام لها تأثيرات ايجابية و سلبية على التحصيل الدراسي لدى التلاميذ.
This study, which used the theory of uses and gratifications, aimed to know the impact of the use of media on the student in the middle stage through the study that focused on a sample of middle school students of the martyr Muhammad Natari in Al-Dulai’I in the Tayebat district, the Wilayat of Togart, which focused on the questions of the study as follows: The main question: What is the influence that the media do on middle school students of the martyr Natari Muhammad Beldalayi intermediate school? And subsidiary questions: . ? What is the reality of average students' use of the media- . ? What are the motives for students to use the media- -How does the impact of students' use of the media on their academic ?achievement As this study is considered one of the descriptive studies, we relied on the questionnaire tool as a tool for collecting information from the respondents, where the questionnaire was divided into three main axes. The first axis: the reality of the use of media by middle school students. The second axis: the motives for using the media by intermediate students. The third axis: the effects of media use on students' academic achievement. The form was distributed to a random sample of 100 students of different levels in the middle school of the martyr Muhammad Natari in Al-Dali’I Al-Tayebat, the Wilayat of Toukrat for the season 2022/2021 AD corresponding to 1442/1443 AH. This study has reached some results, including that the media is one of the most prominent and most widely used forms of influence in general and among students in particular, as it allows students to exchange information and ideas and interact with each other, and through our study of this subject, it can be said that the media have positive effects. It negatively affects the academic achievement of the students.
Description: تخصص: اتصال جماهيري و وسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31304
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chwareb-abdessalam.pdf730,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.