Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31536
Title: تدريس النص الأدبي وأثره في ترسيخ القواعد النحوية لتلاميذ السنة الخامسة من التعليم الابتدائي
Authors: حسين, زعطوط
غدامسي, نادية
بونعامة, فاطمة
Keywords: التدريس
النص الأدبي
الأثر
القواعد النحوية
Enseignement
texte littéraire
impact
grammaire
Teaching
literary text
impact
grammar
Issue Date: 2022
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: يعتبر النص الأدبي وسيلة من وسائل تعليم القواعد النحوية خاصة في التعليم الابتدائي،فطريقة التدريس الجديد أعطته أهمية بالغة حيث أصبح المنطلق للعملية التعليمية والذي لا يمكن الاستغناء عنها وذلك بعظم فوائده في هذه العملية حيث يساعد النص الادبي التلميذ على ربطه بتراث الادبي في عصور مختلفة ويزوده بمافيه من قيم اخلاقية و اجتماعية وفنية تلائم المجتمع الذى يعيش فيه, وبحثنا المعنون بـ (تدريس النص الأدبيوأثره في ترسيخ القواعد النحوية لسنة الخامسة من تعليم الابتدائي جاء لمعرفةمدى أهمية النص الأدبي فهو يشتمل على إبعاد فكرية تمكن المتعلم على مستوى النحوي والعقلي ومعرفة الأهداف التي تقوم عليها القواعد النحوية خلال دراسة النص الأدبي وهل الأهداف الموسومة موجودة في الواقع التعليمي؟ ولقد اعتمدنا على المنهج الوصفي مستعينين بالدراسة الميدانية بالحضور في الابتدائي.
Le texte littéraire est l'un des moyens d'enseignement des règles grammaticales, en particulier dans l'enseignement primaire.La nouvelle méthode d'enseignement lui a donné une grande importance, car il est devenu le point de départ du processus éducatif, dont on ne peut se passer, en raison de sa grande des valeurs morales, sociales et artistiques propres à la société dans laquelle il vit, et notre recherche intitulée « L'enseignement du texte littéraire et son impact sur la consolidation des règles grammaticales pour la cinquième année du primaire est venue connaître l'importance du texte littéraire, car il comprend des dimensions intellectuelles qui permettent à l'apprenant au niveau grammatical et mental et la connaissance des objectifs qui sont basés Il a les règles grammaticales lors de l'étude du texte littéraire, et sont les objectifs étiquetés présent dans la réalité éducative
The literary text is one of the means of teaching grammatical rules, especially in primary education. The new teaching method has given it great importance, as it has become the starting point for the educational process, which cannot be dispensed with, due to its great benefits in this process. Of the moral, social and artistic values appropriate to the society in which he lives, and our research entitled (Teaching the Literary Text and its Impact on Consolidating Grammar for the Fifth Year of Primary Education came to know the importance of the literary text, as it includes intellectual dimensions that enable the learner at the grammatical and mental level and knowledge of the goals that are based It has the grammatical rules during the study of the literary text and are the tagged objectives present in the educational reality?
Description: تخصص: لسانيات تطبيقية قسم اللغة والأدب العربي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31536
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
غدامسي+بونعامة.pdf1,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.