Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31567
Title: المسؤولية التحصيلية كمنبئ بالعجز المتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي بتمنراست
Authors: جعفور, ربيعة
بوسعيد, بحوص
Keywords: المسؤولية التحصيلية
العجز المتعلَم
العزو السببي
مركز الضبط
المرحلة الثانوية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة قدرة المسؤولية التحصيلية على التنبؤ بالعجز المتعلم ووجهة المسؤولية التحصيلية، ومستوى العجز المتعلم، والفروق فيه تبعا للجنس، لدى عينة الدراسة التي تكونت من (960) تلميذا وتلميذة منهم (502) ذكور و (458) إناث من السنة الثانية ثانوي بمدينة تمنراست أختيروا بطريقة عشوائية طبقية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي بأساليبه (الاستكشافي، الفارقي والارتباطي)، وبتطبيق مقياسي المسؤولية التحصيلية للخزاعلة والحمدون (2007/2008)، والعجز المتعلم لعاشور (2013/2014)، بعد تأكيد خصائصهما السيكومترية باستخدام الإتساق الداخلي ومعامل ألفا كرونباخ، توصلت نتائج الدراسة إلى أن: - عدم قدرة المسؤولية التحصيلية (بتوجهاتها)على التنبؤ بالعجز المتعلم. - توجهات المسؤولية التحصيلية داخلية وفي المستوى المتوسط. - مستوى العجز المتعلم(بأبعاده) متوسط. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في العجز المتعلم تعزى للجنس. - لا يوجد ارتباط دال إحصائيا بين المسؤولية التحصيلية والعجز المتعلم.
This study aimed to identify the directions of Achievement Responsibility, and the level of Learned Helplessness, and the predicttion ability of direction of Achievement Responsibility in the Learned Helplessness among the sample study, which consisted of (960) students, including (502) males and (458) females from the second year of secondary school in Tamanrasset in a stratified random manner. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used with its methods (exploratory, differential and relational). And by applying the measures of achievement responsibility, Khaza’ila and Hamdoun (2007/2008)،, And the learned helplessness Ashour (2013/2014)،, After confirming their psychometric properties using internal consistency and Cronbach's alpha coefficient, the results of the study concluded that: - The Achievement Responsibility can be not ivdicated throutgh the Learned Helplessness, both internal and external - The level of Academic Responsibility in its dimensions came with medium level for the study sample, and the direction of Academic Responsibility was internal. - Learned Helplessness level was moderate. - There are no statistically significant differences in learned helplessness due to gender. - There is no statistically significant correlation between achievement responsibility and learned helplessness.
Description: تخصص: علم النفس المدرسي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31567
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boussaid-bouhafs.pdf1,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.