Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31573
Title: التطبيب الشعبي في المجتمع المحلي دراسة أنثروبولوجية في ثقافةوممارسات التطبيب الشعبي بمدينة بسكرة.
Authors: كبار, عبد الله
بولبير, فاروق
Keywords: التطبيب الشعبي
المجتمع المحلي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعــة قاصدي مربـــاح ورقلـــة
Abstract: "يقول أحد المبحوثين بمجتمع دراستنا البسكري" إذا كان العلماء والباحثين والأطباء والكيميائيون يبحثون في الأعشاب الطبية ويستخلصون فوائدها في أشكال عديدة منها السائل والمطحون والممزوج لعلاج الأمراض مثل ما يستخلصه البدائي في تطبيب أمراضه ولكن في شكل حديث، وينصحون بالرقية والعلاج بما يسمى "دواء عرب"، فلما نلقي اللوم على اعتقاد الناس بالأعشاب والسحر والغيب والمس والجن والحسد ومفعول الحيوانات وتجسيدها كرموز للشفاء، فالأكيد أن لها مفعول للشفاء بشكل من الأشكال أو له تأثير ما يريح مستعملها من الألم" ولولا ذلك التطبيب الشافي من المرض لما بقي تراثه المعرفي بين الناس إلى يومنا هذا، ويحدثنا آخر أن التطبيب الشعبي هو رجوع لما قام به السلف والخلف من الشعب الذي يعيش بمكان واحد وظروف واحدة ونجحت معهم ممارساتهم في مداواة أمراضهم وعللهم بطرق شعبية بدائية متوارثة ومتعارف عليها، وهو من الممارسات التي صارت أمرا مسلما به في الواقع الاجتماعي الذي يعيش وفقه الناس، ومن بين أهم قوانينه لسلامتهم وحفظ أجسادهم منذ القدم بمجتمعنا. بهذا الاعتقاد الثقافي وظواهره الموجودة بين أفراد المجتمع، تعمقنا في بحثنا للتقصي ومحاولة فهم أن ما يحدث من أساليب وممارسات تطبيب بمجتمعنا، في سلوكيات الناس يخفي تنظيما ثقافيا وتمسكا اجتماعيا بعلم وتراث معرفي، نلامسه من خلال المعطيات الوصفية والإثنوغرافيةالتي تجيبعن إشكالية وأهداف وأهمية الدراسة وتساؤلاتها. - الإشكالية: بنزولنا إلى الميدان كان واضحا أن ذهنية المجتمع البسكري تحمل عمقا معرفيا حول أشكال العلاج التقليدية ما يجعلها تتمسك بالطب الشعبي أو كما يسمى بالطب البديل أو التكميلي إلى غير ذلك إلا أن ما استوقفنا وكان موضع اهتمام منا بقدر كبير هو تلك الثقافة التي يمتلكها العديد من المعالجين وأفراد بالمجتمع المثقفين والأميين، ما جعلنا نحدد تساؤلات دراستنا ونجعلها أكثر دقة للغوص في سلوكيات وممارسات المجتمع الطبية ووظائفها بالإضافة الى طرح أسئلة إضافية خلال مقابلاتنا استدعاها الميدان وأفكار الناس وذهنياتهم وممارساتهم، فالعديد من أفراد المجتمع يرى انه من غير المعقول أن نقول عن الطب الشعبي طبا بديلا في حين أن أول إنسان بهذا الكون لجأ إلى الطب الشعبي لعلاج أمراضه في حين لم يكن للطب الحديث وجود على المعمورة، إذ قال احد أفراد المجتمع" كيف لنا أن نسميه بديلا في حين انه الطب الأصلي ومنه تساءلنا إن كان ذلك يعكس ذهنية المجتمع وتمسكه بالطب الشعبي من منظور انه الطب الأصلي الذي بدأت الشعوب به علاج أمراضها وتطور مع الزمن. حيث ساقنا ذلك إلى محور اهتمامنا لطرح إشكالية الموضوع في شكل من أشكال البحث عن العلاقة والعوامل المساهمة في التنظيم المحكم لزيادة الإقبال على العلاج الشعبي بين أفراد المجتمع، في شكل صراع آخر بين الحديث وتظهر لنا جليا في العوامل الثقافية لأشكال التطبيب البسيطة والمعقدة بالمجتمع، والتي لا تعرف النظر إلى الجانب العلمي أحيانا وتتجه بكل بساطة إلى الغيبيات إن دعت الضرورة، ومن أجل القيامبدراسةعلميةمؤصلةتعنىبثقافة وممارساتالطبالبديل وتطبيقاتهافيمدينةبسكرةوالتعرفعلىسبب انتشارها وبقائها على أرض الواقع كان علينا أن: نطرح التساؤل الرئيسي التالي: - ما هي العوامل الثقافية المساهمة في تمسك المجتمع المحلي البسكري بممارسة التطبيب الشعبي؟. وتندرج منه تساؤلات فرعية: 1- كيف يؤثر المعالج الشعبي وأفراد مجتمعه على بعضهم للتمسك بالممارسات العلاجية البدائية؟. 2- هل يوجد بالمجتمع البسكري تنظيم ثقافي له علاقة بالطب الشعبي ويساهم في استمراره ؟. - أهمية الدراسة: تعدالبحوث العلمية ملاذا لإزالة الغموض ودحضا للشكوك حول كل ما مبهم وغامض وكذلك هي بوابة لأفكار وبحوث جديدة تفيد مجتمعنا,في فهم وترسيخ ثقافته عبر الزمن ومنه كان لنا أن نسلط الضوء على أهمية بحثنا من خلال النواحي المعرفية العلمية والميدانية التطبيقية كالتالي: - الأهمية العلمية النظرية: لموضوع الصحة و المرضوالطب الشعبيتاريخ طويل جعلنا نفكر في: تدعيم الدراسات الأنثروبولوجية بموضوع أنثروبولوجي نكشف من خلاله عن المعاني والدلالات والتصورات التي تؤديها ظاهرة التطبيب بأشكالها الثقافية بالمجتمع من حيث الممارسات النابعة من ثقافة المجتمع وبيئتها المحلية، والمساهمة العلمية بفتح المجال لدراسة ظاهرة التطبيب بمجتمعات محلية أخرى لتعميم الفائدة بالكشف عن الطرق والسبل والنظم المحلية في مواجهة المرض وتلاحم الناس باللجوء للطب الحديث والاستعانة بالبديل أو البديل وحده، والكشف عن العوامل الثقافية والنوعية المساعدة في تقديم العلاج الشعبي ضمن السياق الثقافي لدى مجتمع محلي وصحراوي له ثقافة وتاريخ وممارسات شعبية لتطبيب المرض، وتمكين الباحثين من التطرق إلى مواضيع جديدة من خلال نتائج دراستنا لتعميم الفائدة العلمية وإثراء المكتبة الجزائرية بمرجع من المراجع العلمية الأنثروبولوجية. - الأهمية العلمية التطبيقية: وتكمن في الإستفادة من النتائج العلمية للدراسة وتعميمها بمختلف المؤسسات الطبية للعلاج الشعبي أو الحديث، وكذلك تدعيم المشاريع الصغير والمستحدثة في عمليات العلاج الشعبي بمرجع علمي يمكن من فهم المجتمع المحلي وتوجهاته الفكرية في طلب العلاج بالمجتمع الجزائري، وتسليط الضوء على طرق تكشف وتسهل التمسك بالصحة لفائدة مختلف الفئات الغنية والفقيرة بالمجتمع،ونشر التوعية بأهمية الطب الشعبي وبممارساته الصحية السليمة التي تحتاج إلى عناية وتوجيه سليم وفي إطار قانوني مثل ما هو الحال بمراكز العلاج البديل تحت مسمى العناية الجسدية في إطار قانوني مشابه لعيادات الطب الحديث. أهداف الدراسة:لكل دراسة أهداف يريد كل باحث تحقيقها والأهداف التي نريد الوصول إليها تبرز من خلال قيمة الموضوع والإجابة عن تساؤلات الدراسة التي نحن بصددها، فظاهرة التطبيب الشعبي وثقافة علاج المرض موضوع أثار اهتمامنا كأسلوب ممارس ومتوارث, يحقق مختلف أهداف الأسر والعائلات بالمجتمع المحلي البسكري طلبا للصحة، في شكل دور معالجين وممارسات منزلية في شكل تنظيم يلبي الحاجة الماسة التي حركتها الرغبة الشعبية في طلب العلاج والشفاء من كل ألم بمختلف الأساليب البدائية, ولكي نتمكن من ذلك كان علينا النزول إلى الميدان للكشف عن الطقوس والأعراف المتداولة وكذلك: معرفة الأسس الفكرية والذهنية التي توجه المجتمع البسكري ويعتمد عليها بشكل دوري في توظيف أشكال التطبيب وطلبها كل ما لزم الأمر بالمنطقة، ومعرفة الأنماط والاختلافات في طرق العلاج والأسباب الخفية لاستمرارها في أذهان الناس وسلوكياتهم وممارساتهم، وإلقاء الضوء على أشكال التطبيب وتاريخها بالجزائر، ودراسة الطرق المعتمدة في ظاهرة أشكال التطبيب, لما تحمله من قوة ومعاني و وظيفة في توجه فكر الناس واستمرار وجوده وطلبه، وإضافة وإثراء للدراسات الأنثروبولوجية بموضوع بأهمية أشكال وممارسات التطبيب بالمجتمع، وتـأكيد الأهمية والمعاني التي يحملها موضوع التطبيب الشعبي وما يحمله من ثقافة بالمجتمع. - البحث الميداني:إن دراستنا لمجتمعنا المحلي واختيارنا للمعالجين الشعبيين والفئات التي تعالج عندهم تمثل الوجه الذي يبرز النظام السائد في إطاره القانوني، وغير القانوني لما وجدناه من ممارسات شعبية معلنة وغير معلنة للسلطات القانونية من خلال أنشطة ممارسيها كعاملين بمجال العلاج الشعبي وطالبين للعلاج الشعبي فكان بذلك مجتمعنا المحلي ميدانا خصبا للبحث والتوغل داخله للحصول على المعلومات التي تفيد موضوع دراستنا حول التطبيب الشعبي، وذلك بالتعمق داخل ثقافة وممارسات الجماعة التي تقطن داخل حيز اجتماعي متماسك تبرز من خلاله ظاهرة اجتماعية يقوم بها أشخاص مميزون بالمجتمع لهم قدرات خارقة للشفاء وللتمكن من كشف ما يحمله المجتمع ويخفيه من خلال استمرارية هذه الأساليب والطرق العلاجية منذ القدم ولكي نصل إلى فهم ما يسري من تنظيم يجعل من بقاء الطب الشعبي ساريا بين الناس كان علينا التوغل داخل المجتمع والاختلاط بالممارسين والتلقين للعلاج الشعبي كي نفهم وعن قرب كل ما يحيط بالظاهرة من خلال فهم:المجتمع المحلي للعمال كمثال على البحث الميداني إذ انه للوصول إلى استنتاجات معينة حول بحثنا الميداني من المفيد توضيح المراحل المختلفة للبحث الميداني من خلال دراسة المجتمع المحلي للعمال وهنا نقصد ما يمثل موضوع دراستنا من "ممارسي التطبيب الشعبي" من معالجين للناس يمتهنون العلاج الشعبي. كذلك اختيار موضوع البحث وموقع البحث: إن اقتراح فكرة دراسة التطبيب الشعبي بمجتمعنا المحلي من خلال زيارة أماكن التجمعات التي تحدث بها الممارسات الشعبية العلاجية باستخدام المخبرين للوصول إلى الأماكن التي لا نعرفها ثم البدأ في التفتيش علی طريقة وأسلوب مقنع للدخول إلى مجتمع المعالجين وثقافاتهم، وقمنا بإقامة العلاقات مع الأعضاء:وكانت صعبة في بداية مشوارنا، إذ أنها ميزة تتطلب الاستعانة بالمخبرين والمعارف والأصدقاء للوصول إلى تكوين علاقات جيدة ومتينة مع مجتمع البحث ثم مغادرة الميدان:وهي من بين أهم المراحل التي حملنا فيها الكم اللازم من المعطيات الأنثروبولوجية والإثنوغرافية لكتابة التقارير، من خلال ما تم مشاركته في الحياة الاجتماعية المحلية لمجتمع الدراسة. المجال البشري: تم تحديد المجال البشري للدراسة على انه يضم مختلف شرائح المجتمع والمعالجين الشعبيين الذين لا زالوا يداوون مختلف الأمراض بطرق تقليدية شعبية يقومون بها في مساكنهم المعيشية أو في دور العلاج في شكلها التقليدي البدائي أو المستحدث من الطبيعة أو البيئة، كما وجدنا بمجتمع دراستنا عيادات طبية شعبية للتطبيب الشعبي تعمل بشكل مشابه للأكاديميات الطبية كما أننا وزعنا استبياناتنا على مجتمع الدراسة من متوجهين إلى معالجين طلبا للشفاء وأجرينا المقابلات مع المعالجين الشعبيين للنفاذ إلى مكنونات المجتمع والممارسات العلاجية التي لازالت موجودة أو تمارس بالخفاء. - العينة وكيفية اختيارها: إن إجراء أي دراسة ميدانية ولجميع مفرداتها لجأنا إلى استعمال العينة القصدية من أفراد المجتمع لتكون بذلك ممثلة لمجتمعنا الأصلي ومختارة وفق أسس علمية حتى نتمكن من تعميم نتائجها على المجتمع كله، ومنه فعينتنا القصدية تمثلت في أفراد وحتى عائلات يلتزمون في حياتهم بمعالجة أنفسهم وأفراد عائلاتهم بالطب الشعبي عند المعالجين، كما يتبادلون النصائح والتوجيهات الطبية الشعبية من خلال الممارسات المعروفة والمتوارثة باستخدام البيئة والمواد الطبيعية العشبية وغير الطبيعية التي تبرز ثقافتهم العلاجية كونهم على دراية بأساليب التطبيب، وينشرونها بين الأهل والأقارب إن استدعت الضرورة، من خلال ما سبق اتخذنا من مجتمعنا عينة للدراسة قدرت بحوالي 450 مفردة، تتجه لمختلف الممارسات الشعبية التطبيبية حيث تتكون عينة المجتمع من ذكور وإناث من النساء، وأطفال برفقة أهاليهم، باحثين عن سبل درء المرض وجلب الصحة في ممارسات تطبيب من خلال أساليب المعالجين ثقافتهم وتعاملاتهم الفعلية مع المرض لذلك لجأنا إلى استهداف: - منهج اتبعناه في الدراسة: حيث اعتمدناعليه كتابتنا لمذكرتنا الميدانية على البحث الإثنوجرافيومصطلح الإثنوجرافيا مزدوج المعنى، إذ يستخدم بمعنيين مختلفين: أولا بمعنى البحث الميداني أو الدراسة الميدانية وثانيا بمعنى الدراسة الإثنوجرافية (المونوجرافية)،أي دراسة الموضوع الواحد أو المجتمع الواحد كمجتمع دراستنا المحلي وظاهرة التطبيب الشعبي كثقافة وممارسة شعبية متداولة بالمجتمع، وهذا المعنى الثاني، وإنما هو مضمون هدفه تعبير وتجسيد المعنى الأول للدراسة الميدانية. وعلى هذا الأساس تم الاستعانة بأدوات جمع البيانات وتمثلت في المقابلة والاستبانة والملاحظة بالمشاركة وبدون مشاركة مع مفردات بحثنا، ولأن موضوعنا يتطلب منا النظر في عمق البناء الثقافي للمعتقدات وسيرورتها أبا عن جد فقد استلزم منا استخدام المنهج التاريخي لربط الحقيقة بالواقع المعاشوبالمصادر التاريخية واللفظية الشفهية حول ثقافة التطبيب بالذاكرة الفردية والجماعية لمجتمعنا البسكري محل الدراسة، والتي تتطلب منا التقصي والتركيز والتدين المحكم للمعطيات الإثنوغرافية والأنثروبولوجية، وتمت الإستعانة بـالأدوات الآتية:أداة الملاحظةوالملاحظة المباشرةللنفاذلواقعالممارساتالشعبية،التي تلازم الأحداث المستساغة من الواقع المعاش للحظات باتت تشكل الفارقفي طلب الشفاء. الإخباريين: وهم مصدر أساسي لجمع المادة الإثنوغرافية والوصول إلى أهم المعالجين بالمدينة والتعرف على أهم الممارسات العلاجية وأكثر الناس ممارسة لها مع إحاطتنا بسبل الوصول إلى المصادر الإثنوغرافية المادية وغير المادية. أداة المقابلة والحوار: أداة شكلت لنا فرقا كبيرا في تناولنا لموضوعنا كونها ساعدتنا في الانغماس عميقا بموضوع دراستنا حيث مكنتنا من الغوص إلى أعماق البناء الثقافي للعادات والتقاليد والأعراف والقيم التي يحافظ عليها المجتمع ويمارسها إذ أن النظر إلى أفراد العينة وجها لوجه سمح بقراءة الحقائق التي يخفونها من وراء ممارساتهم والكشف عن ملامح اليأس من وراء عملية البحث عن علاج مناسب لأمراضهم حيث أظهرت دراستنا أن لجوء الناس إلى الأطباء الأكاديميين والمطببين الشعبيين لطلب العلاج مبني على وجهتين في واقعنا الاجتماعي الذي يظهر نوعا من أنواع التنظيم الذهني لطلب الشفاء، فالأول: وجهة نحو الأطباء الأكاديميين بالمستشفيات لأنهم يملكون شهادات أكاديمية تؤهلهم لممارسة نشاطاتهم في الميدان.والثاني: وجهة نحو المطببين الشعبيين لأنهم يمتلكون شهادة الناس. - الاستمارة:وهي نموذج يضم مجموعة الأسئلة التي قمنا بتوجيهها إلى أفراد المجتمع من أجل الحصول على معلومات حول موضوع أو مشكلة الشخصية أو موقف وتم تنفيذها عن طريق المقابلة الشخصية وعن طريق مبحوثين الذين وصلنا إليهم كما استخدمنا كذلك: أداة التصوير الفوتوغرافي وآلات التسجيل الصوتي والكاميرا للنفاذ إلى الواقع المعاش وحتى لا تغيب عنا المعطيات الإثنوغرافية لمجتمع البحث حيث تم تحليل النتائج وتفسيرها في السياق الانثروبولوجي والميداني للدراسة تشير إلى ما يلي: نتائج الدراسة:كشفت نتائج الدراسة أن تداول الناس للطب الشعبي يخفي وجود نظام يفرض استمراره لا شعوريا أي أن الناس وقت المرض والأزمات تتذكر أن هناك علاج شعبي بديل فتتوجه وتبحث من خلاله عن علاج لأمراضهم في شكل نظام مفاده وجود التنظيم الثقافي الحاصل في المجتمع المحلي في مختلف أشكال وممارسات التطبيب الذي يفرضه استدعاءه ومثوله المرض وتصورات الناس وأساليبهم وتفاعلاتهم الوظيفية والمبنية على معتقداتهم وأعرافهم في معاشهم اليومي وما تركه التاريخ الذهني والثقافية المدون عن معاش سابقيهم وبشكل تلقائي من خلال البحث عن علاج يوضحه لنا ما استكشفناه من ميداننا الاجتماعي ويتمثل في: 01- تنظيم يترجمه لنا التكامل الوظيفي من خلال ما يحصل من أدوار بين بائعي الأعشاب وعامة الناس والمعالجين الشعبيين في حلقات تواصل استمرت عليها الأجيال بين باحث عن علاج ودال عليه وموجه له، وقُــدِّمَ له أو مارسه غيره بطريقة ما كأشخاص مميزين"طلبة رقاة، عشَّابة، ممارسين ومداوين بالحلول الطبيعية والغيبية، ممارسات منزلية وكلها في مجال الطب الشعبي". 02- تنظيم تترجمه ثقافة الناس المكتسبة من مرجعية دينية أو علمية حول الأعشاب الطبية وغيرها. 03- تنظيم تترجمه لنا ثقافة وسلوك بائعي الأعشاب والعطارين الذين صاروا معالجين شعبيين كذلك دور الحوار الثقافي والذي يحصل بشكل عفوي ويومي بأماكن التواجد العامة والخاصة بتقديمهم وتبادل النصائح وخلطات الأعشاب النافعة والمجربة قي شكل معارف لفضية تصقلها ملامح جادة وحدة في الكلام تحمل تأثر المتكلم بما يسرده وخطاب التأثير في الطرف الآخر عند الحديث عن الأمراض لتوضيح الأهمية البالغة لما تم تجربته من معارف حول استخدامها وأتت بنفعها. 04- تنظيم يترجمه لنا سلوك المعالجين الشعبيين بطرقهم وممارساتهم العلاجية ما يساهم بشكل كبير في تكوين المعتقدات وتثبيت الأعراف وتنمية الاستمرارية في طلب العلاج الشعبي بقدرتهم على الإقناع بتجربة كل ما هو طبيعي للشفاء باستخدام الدين والرموز والطقوس التي تفرض هيبتها على المجتمع وتقاليده الصحية. حيث خلصنا من ميدان بحثنا إلى وضع هذا المخطط الذي نوضح من خلاله التنظيم الثقافي الذي يحدث عند طلب الطب الشعبي بالوسط الاجتماعي للمجتمع، والذي يساهم في استمراره المجتمع البسكري وبشكل عفوي ومقصود بدلالات ذهنية وسلوكية كما يلي: - التنظيم الثقافي للطب الشعبي في المجتمع المحلي: المعالجين الشعبيين" مصدر الشفاء" الشفاء الصحة المجتمع المحلي المرض - تحليل وتفسير معطيات المخطط من ناحية أنثروبولوجية: كشفنا أن ثقافة التطبيب الشعبي في مجتمعنا المحلي لها منشأ ذهني وسلوكي ساهم فيه وجود المعالجين الشعبيين الذين أكدوا دورهم بكونهم ممثلين للمصدر الذي يلجأ إليه العديد من أفراد المجتمع للشفاء من الأمراض والعلل بمختلف أساليب وأشكال العلاج والممارسات النافعة للصحة من خلال عوامل وسلوكيات ومبادئ أساسها الثقة في من يمارس، وما يتم ممارسته بالمجتمع بالعديد من العناصر الثقافية العلاجية مثل (رموز،أعشاب،حيوانات، طقوس وممارسات....إلخ) ومتداولة على ألسنة الناس وتحفظها أذهانهم كـــ "ممارسات منزلية ورثوها كتراث" أو ممارسات يقوم بها معالجين شعبيين ونصحوا بها مرضاهم، وذلك بتقبل المعطيات والرموز العلاجية من الثقافة الواقعية أو الغيبية، والتي يحمل أساس وجودها تنظيم يسري بالمجتمع دون ضوابط قانونية تدفع الناس إلى طلب أدوات الشفاء الشعبية الملموسة والغير ملموسة، والتي يدعم الرغبة في ممارستها وطلبها ما تمثل من رضى وقبول نفسي لأفراد المجتمع أساسه تنظيم متكون من الاعتقاد بالدين والتقاليد والأعراف والذهنيات المتمسكة والمؤمنة بقوة الشفاء من الطبيعة على أيدي المباركين من الله من الممارسين الشعبيين، كذلك التنظيم السلوكي للعادات والقيم والمعتقدات والرغبة في تقليد الآخر والتمثل به من كافة النواحي الصحية كالبحث عن علاج شعبي لنقاء البشرة لدى فئة النساء وتشبهها بالفنانين وكذلك لاعبي كمال الأجسام لدى الشباب والكهول وطلب النحافة أو زيادة الوزن بالأعشاب الطبية حفاظا على القوة البدنية ولياقتها في أقوى مراحلها رغبة في البقاء بصورة الشاب في الجسد السليم باستخدام الطبيعة ومكوناتها خاصة ما تعلق بالقوة الجنسية بعيدا عن العلاجات الكيميائية التي من الممكن أن تؤثر على شكل المواليد في اعتقاد الكثير من فئات المجتمع. كما كشف ميدانناقوة الرموز والأفعال والألفاظ وما لها من دلالات ضمنية مفادها وجود تنظيم ثقافي وذهني محكم قوامه استخدام: 1- قوة الرمز بتأثير ذهنية مجتمع متمسك بالدين والمعتقد في طلب الشفاء مثل (أيام الأسبوع "كالجمعة"، أنواع من الحيوانات كالحرباء والعقرب، رموز وطلاسم، أحجبة، الخُمْسَة كرمز لأبعاد أعين الحسد، عجلة السيارة التي تعلق فوق المنازل لإبعاد العين والحسد ممثلة في رقم 05 لراحة اليد والإشارة بها في وجه الحاسد). 2- قوة الفعل في طلب الشفاء بتأثير الممارسات التطبيبية والطقوس (ممارسات وطقوس طبيعية– ممارسات وطقوس غيبية). 3- قوة المادة الطبيعية في طلب الشفاء بتأثير مفعولها على جسم طالب العلاج (أعشاب، مواد حيوانية، مواد صلبة وسائلة مياه تراب طين رمل). 4. قوة الألفاظ والكلماتوتأثيرها على الناس لطلب العلاج الشعبي (مجربة، نافعة، من عند الله، طبيعية، لا تضر، موجودة في القران والسنة، جرب لا يوجد ما تسخره، أحسن من دواء الطبيب). إذ يمتلك المجتمع ما نسميه "الصحة الشعبية" كأساس اجتماعي لتنظيم شعبي طبي متناقل ومتوارث جيل عن جيل لحماية كيان وهيكل المجتمع الصحي بمختلف أساليب وأدوات وأشكال وأنواع العلاج ورموز الشفاء بدلالاتها الصحية، أضف إلى ذلك قدرة المعالجين على إقناع الناس بالعلاج الشعبي والتأثير في عقلية وذهنية الناس لعجزهم وعجز الطب الحديث أمام العديد من الأمراض والحالات المرضي التي تستدعي العلاج بطرق غيبية وسحرية بالذات، أفادنا مبحوثينا في أنهم يتجهون أحيانا إلى الأطباء الأكاديميين لأنهم يحوزون على شهادات أكاديمية في تخصصاتهم العلمية للطب كمصدر لمصداقية نشاطهم، في حين يتجهون إلى المعالجين والممارسين الشعبيين لأنهم يحوزون على شهادات الناس بخبرتهم في علاج مختلف الأمراض كمصدر رئيسي للثقة ولنجاح ممارساتهم في الشفاء، كماكشفت الدراسة أن أفراد المجتمع يثقون في الطبيب الأكاديمي لمؤهله العلمي الذي تحصل عليه بعد مشوار دراسي كبير جدا، ويثقون في المعالج والمطبب لمؤهله الشعبي والثقافي الموروث أبا عن جد، كشفت الدراسة أن الناس تقصد المعالج الشعبي لأنه يتعامل بجانب إنساني أكثر منه جانب مادي كالطبيب الأكاديمي إذ دل ذلك على الطبيب يتعامل مع حالات المرض كجسم مريض وأعضاء يقدم لها أدوية قد تعيد صلاح الأعضاء التي أصيبت بالمرض، في حين يتعامل المعالج مع المريض كمكونات ثقافية وعضوية تحكمها العادات والقيم والتقاليد والثقافة التي ورثها المجتمع بكل معاييرها في محيطه الاجتماعي ويلزم أن يعالج ما فسد منها، وبذلك خلصنا إلى الآتي: أن العوامل الثقافية المساهمة في تمسك المجتمع المحلي"البسكري" بالتطبيب التقليدي تكمن في أن:التراث المعرفي الطبي المتناقل شفاهة وسمعي ومكتوب بين الناس أو محفوظ في الأوراق والأذهان يمارس بالمجتمع بشكل ثقافي ومتبادل وتستغل فيه الطبيعة بموجوداتها العشبية والمعدنية، كما تساهم في نقله كذلك وسائل الاتصال كأسلوب مستحدث مثل الفايسبوك وإعلانات التلفاز لنشر الوعي واستقطاب الناس نحو الطب الشعبي بمختلف شرائحه القابلة للطب الشعبي والرافضة له، حيث مكن هذا التواصل الاجتماعي من جعل الناس تثق وتسعى للتردد على التطبيب الشعبي الذي بدوره كان مؤسسة شعبية تعمل على: - المؤسسة الشعبية تجعل من ممارسة العلاج الشعبي بديلا للمؤسسة الأكاديمية للشفاء كونه في متناول الجميع خاصة من الناحية المادية" المالية " ما يجعل منه مقصودا من طرف كافة فئات المجتمع" الفقيرة والغنية" واكتسب بذلك ثقة الناس خاصة الممارسات المجربة والتي شاهدها الناس في حالات مريضة وقريبة منهم في محيطهم الأسري والاجتماعي وحسب ما صرح به احد المبحوثين قائلا " كي تشوف العين تترك السوال" أي ما تراه العين وتشاهده وتختبره عن كثب تجعل من السؤال غير لازما للإثبات، أي أن الدليل كان من مشاهدة واقع ملموس كعلاج آلام المفاصل بالدفن في الرمال الحارقة. - الشكل الوظيفي لأسلوب المعالج والممارس للطب الشعبي في الترغيب والترهيب من الطب الحديث فعلى سبيل المثال علاج احد أفراد العينة لأبنه من مرض اللوزتين الذي يئس من الحقن التي لم تجدي نفعا لعلاج ابنه الذي أصبح بعاني من الحساسية في الدم من فرط الأدوية الكيمائية وان العلاج الشعبي أتى بقائدة صحية لابنه وتحسن حالته بشكل أفضل بكثير من السابق، حيث أتى التواصل الاجتماعي بين الناس والمعالجين الشعبيين بتنظيم ثقافي طبي بالمجتمع المحلي البسكري لحل المشاكل الصحية. الخاتمة: في الختام نتمنى أن تكون هذه الدراسة، إضافة ومصدر علمي في ميدان العلوم الاجتماعية بالجامعة الجزائرية في تخصص أنثروبولوجيا الصحة والمرض، بما وجدناه بميدان دراستنا للمجتمع البسكري من خلال مجتمع مهتم بالمجال الصحي والشعبي في سلوكاته وممارساته المساهمة في جلب طرق الشفاء بشكل يحمل ثقافة منظمة تستدعيها حالة المرض لتظهر في علاقات متبادلة تحكمها الأفكار والمعتقدات والأعراف والطقوس الجماعية والفردية وهي ملازمة للطب الحديث جنبا الى جنب، وبذلك نتمنى أن نساهم في إثراء المكتبة الجزائرية بأهم المواضيع الاجتماعية والثقافية حول التطبيب الشعبي لما له من أهمية في الحفاظ على الصحة بأساليب يحملها المجتمع الجزائري كموروث ثقافي غني جدا بمعتقدات وطقوس وممارسات شعبية بكافة أقطاره، حيث يعبر عنها بكل بيئة محلية بالمجتمع كثراء وتنوع ثقافي بأساليب الحفاظ على الحياة بالرغم من تطور العلم وأساليب الشفاء الحديثة إلا أن المجتمع الجزائري ومثاله مجتمع دراستنا (المجتمع البسكري) من خلال ما وجدناه من ثقافة وتاريخ وفن شعبي يستحق أن يدون ويفهم ويكتشف عن طريق الميدان الاجتماعي الغني بسلوكيات وأفعال حاملة للتراث الثقافي والمعرفي العميق والدفين في نفوس الناس.
"One of the respondents in our Biskra study community says" If scientists, researchers, doctors and chemists are looking at medicinal herbs and extracting their benefits in many forms, including liquid, ground and mixed to treat diseases, such as what the primitive extracts in treating his diseases, but in a modern form, and they advise ruqyah and treatment with the so-called "Arab medicine." When we blame people’s belief in herbs, magic, the unseen, touch, jinn, envy, and the effect of animals and their embodiment as symbols of healing, then it is certain that they have a healing effect in some form or have an effect that relieves the user of pain.” This, and another tells us that folk medicine is a return to what the predecessors and successors did of the people who live in one place and under the same circumstances, and their practices succeeded with them in curing their diseases and ailments by popular, primitive, inherited and recognized methods. People, and among the most important laws for their safety and preservation of their bodies since ancient times in our society. With this cultural belief and its phenomena that exist among the members of society, we delved into our research to investigate and try to understand that what is happening in terms of methods and practices of medicine in our society, in people’s behaviors, hides a cultural organization and social adherence to knowledge and a knowledge heritage, which we touch through descriptive and ethnographic data that answer the problematic, objectives and importance of the study and its questions . The problem: When we went to the field, it was clear that the mentality of the diabetes community carries a depth of knowledge about traditional forms of treatment, which makes it adhere to folk medicine or as it is called alternative or complementary medicine, etc. In the educated and illiterate society, which made us define the questions of our study and make it more accurate to delve into the behaviors and practices of the medical community and its functions, in addition to asking additional questions during our interviews that were called by the field and people’s ideas, mentalities and practices. When the first human being in this universe resorted to folk medicine to treat his diseases while modern medicine did not exist on the globe, as one of the community members said, “How can we call it an alternative when it is the original medicine and from it we wondered if this reflects the mentality of society and its adherence to folk medicine from Perspective, it is the original medicine with which peoples began to treat their diseases and developed with time.As this led us to the focus of our attention to raise the problem of the subject in the form of a search for the relationship and the factors contributing to the tight organization to increase the demand for popular treatment among the members of society, in the form of another conflict between the hadith and it appears to us clearly in the cultural factors of simple and complex forms of medication in society, which do not You know to look at the scientific aspect sometimes and turn simply to the unseen if necessary, and in order to carry out an original scientific study concerned with the culture and practices of alternative medicine and its applications in the city of Biskra and to identify the reason for its spread and its survival on the ground, we had to: We ask the following main question: What are the cultural factors that contribute to the local community's adherence to the practice of folk medicine? It includes sub-questions: 1- How does a folk healer and members of his community influence each other to adhere to primitive therapeutic practices? 2- Is there a cultural organization in the sugary community that is related to folk medicine and contributes to its continuity? - the importance of studying: Scientific research is a haven for removing ambiguity and refuting doubts about everything vague and ambiguous, as well as a gateway to new ideas and research that benefit our society, in understanding and consolidating its culture over time. Theoretical scientific importance: The issue of health, disease and folk medicine has a long history that made us think about: Strengthening anthropological studies with an anthropological topic through which we reveal the meanings, connotations, and perceptions that the phenomenon of medicine in its cultural forms perform in society in terms of practices stemming from the culture of the community and its local environment, and the scientific contribution by opening the field To study the phenomenon of medicine in other local communities in order to generalize the benefit by revealing the local ways, ways and systems in the face of the disease and the cohesion of people by resorting to modern medicine and using the alternative or alternative alone, and to reveal the cultural and qualitative factors that help in providing folk treatment within the cultural context of a local and desert community with culture, history and popular practices To treat the disease, and to enable researchers to address new topics through the results of our study to generalize the scientific interest and enrich the Algerian library with a reference from anthropological scientific references.- Applied scientific importance: It lies in benefiting from the scientific results of the study and circulating them in various medical institutions for folk or modern treatment, as well as supporting small and new projects in folk treatment processes with a scientific reference that enables understanding the local community and its intellectual orientations in seeking treatment in Algerian society, and shedding light on ways that reveal It facilitates adherence to health for the benefit of the various rich and poor groups in society, and spreading awareness of the importance of folk medicine and its sound health practices that need attention and proper guidance and within a legal framework, as is the case in alternative treatment centers under the name of physical care in a legal framework similar to modern medicine clinics. Study objectives: Each study has goals that each researcher wants to achieve, and the goals we want to reach emerge through the value of the topic and answering the questions of the study we are dealing with. For health, in the form of the role of healers and home practices in the form of an organization that meets the urgent need that was motivated by the popular desire to seek treatment and healing from every pain in various primitive methods. The Biskra community directs and relies on it periodically in employing forms of medicine and requesting it all that is necessary in the region, knowing the patterns and differences in the methods of treatment and the hidden reasons for its persistence in people’s minds, behaviors and practices, and shedding light on the forms of medicine and its history in Algeria, and studying the methods adopted in the phenomenon of forms of medicine, for what It bears strength, meanings, and function in the direction of people’s thought, the continuity of its existence and its demand, and the addition and enrichment of anthropological studies with a subject On the importance of the forms and practices of medicine in society, and emphasizing the importance and meanings of the topic of popular medicine and the culture it carries in society. - Field research: Our study of our local community and our selection of folk healers and the groups that treat them represent the face that highlights the prevailing system in its legal and illegal framework because we found public and undeclared popular practices of the legal authorities through the activities of its practitioners as workers in the field of folk medicine and students of folk medicine, and this was so Our local community is a fertile field for research and penetration into it to obtain information that benefits the subject of our study on folk medicine, by delving into the culture and practices of the group that resides within a cohesive social space through which a social phenomenon emerges by people distinguished in society who have miraculous abilities to heal and to be able to reveal what the community carries.And he hides it through the continuity of these methods and treatment methods since ancient times, and in order to reach an understanding of the regulation that applies to the survival of folk medicine among people, we had to penetrate into the community and mix with practitioners and indoctrination for folk treatment in order to understand closely everything that surrounds the phenomenon through understanding: the local community For workers as an example of field research, as to reach certain conclusions about our field research, it is useful to clarify the stages The different types of field research through the study of the local community of workers, and here we mean what represents the subject of our study from the "practicers of folk medicine" from people healers who are professionals in folk medicine.As well as choosing the research topic and research site: The proposal of the idea of studying folk medicine in our local community by visiting the gathering places in which folk curative practices occur using informants to reach places that we do not know and then starting to search for a convincing method and method to enter the community of healers and their cultures, and we established Relations with members: It was difficult at the beginning of our journey, as it is an advantage that requires the use of informants, acquaintances and friends to reach the formation of good and solid relations with the research community and then leave the field: it is among the most important stages in which we carried the necessary amount of anthropological and ethnographic data to write reports, through What was shared in the local social life of the study community.The human field: The human field of study has been defined as comprising various segments of society and folk healers who still treat various diseases in traditional folk ways that they perform in their living quarters or in the role of treatment in its traditional, primitive or newly developed form from nature or the environment, and we also found clinics in our study community. Traditional medicine for folk medicine works similarly to medical academies. We also distributed our questionnaires to the study population, from people to therapists seeking healing, and we conducted interviews with traditional healers to gain access to the components of society and the therapeutic practices that still exist or are practiced in secret. - The sample and how to choose it: conducting any field study and all its vocabulary, we resorted to using the intentional sample of community members to be representative of our original community and selected according to scientific bases so that we can generalize its results to the whole community, and from it our intentional sample was represented by individuals and even families who are committed in their lives to treat themselves and their family members using folk medicine at the healers, and they also exchange popular medical advice and directions through well-known and inherited practices using the environment and natural, herbal and unnatural materials that highlight their therapeutic culture as they are familiar with the methods of medicine, and spread them among parents and relatives if necessary, through the above we have taken from Our community is a sample of the study estimated at 450 individuals, oriented to various popular medical practices. The community sample consists of males and females of women, and children accompanied by their families, looking for ways to ward off disease and bring health into medical practices through the methods of therapists, their culture and their actual dealings with the disease, so we resorted to targeting : - The approach we followed in the study: where we based our writing of our field note on ethnographic research and the term ethnography has a double meaning, as it is used with two different meanings: first in the sense of field research or field study and secondly in the sense of ethnographic study (monograph), that is, the study of one subject or one community as the community of our study And the phenomenon of folk medicine as a popular culture and practice circulating in society, and this is the second meaning, but it is the content of its goal to express and embody the first meaning of the field study.On this basis, data collection tools were used, which consisted of interview, questionnaire, and observation with participation and without participation with the vocabulary of our research, and because our topic requires us to look into the depth of the cultural construction of beliefs and their process seriously, it required us to use the historical method to link reality with lived reality and with historical and verbal sources about culture Medication with the individual and collective memory of our sugar society under study, which requires us to investigate, focus and reliably close to ethnographic and anthropological data, and the following tools were used: The tool of observation and direct observation to access the reality of folk practices, which accompany palatable events from the lived reality for moments that make the difference in the request for healing.Akhbaris: They are an essential source for collecting ethnographic material, reaching the most important healers in the city, and identifying the most important therapeutic practices and the most people practicing them, while informing us of ways to access material and non-material ethnographic sources. Interview and Dialogue Tool: A tool that made a big difference for us in our approach to our subject, as it helped us immerse ourselves deeply in the subject of our study, as it enabled us to dive into the depths of the cultural building of customs, traditions, norms and values that society maintains and practices, as looking at the sample members face to face allowed reading the facts that they hide from Behind their practices and revealing the features of despair behind the process of searching for a suitable treatment for their diseases, as our study showed that people resort to academic doctors and folk healers to seek treatment based on two aspects in our social reality, which appears as a kind of mental organization to seek healing. The first: a direction towards academic doctors in hospitals Because they have academic degrees that qualify them to practice their activities in the field. The second: a direction towards folk healers, because they have the testimony of the people. - The form: a form that includes a set of questions that we posed to members of the community in order to obtain information about a topic, a problem of the personality or a situation, and it was implemented through a personal interview and by respondents who we reached. We also used: the photographic tool, audio recording machines, and the camera for access To the lived reality and so that we do not lose sight of the ethnographic data of the research community, where the results were analyzed and interpreted in the anthropological and field context of the study, indicating the following: Results of the study: The results of the study revealed that people’s circulation of folk medicine hides the existence of a system that imposes its continuation subconsciously, that is, people in times of illness and crises remember that there is an alternative folk remedy, so they go and search through it for a cure for their diseases in the form of a system that implies the existence of the cultural organization taking place in the local community in various Forms and practices of medical treatment imposed by his invocation and appearance of the disease and people’s perceptions, methods and functional interactions and based on their beliefs and norms in their daily living and what the written mental and cultural history left about the pension of their predecessors and automatically through the search for a treatment that clarifies to us what we have explored from our social field and is represented in: 01- Organizing that functional integration translates to us through the roles that take place between herbal sellers, the general public and folk healers in a series of communication that continued for generations between a seeker for a cure, indicated and directed to him, and presented to him or practiced by others in some way as distinguished people “recognizers, herbalists, Practitioners and healers with natural and unseen solutions, home practices, all in the field of folk medicine. 02- Organization translated by people's culture gained from a religious or scientific reference on medicinal herbs and others. 03- Organization translated by the culture and behavior of herbal sellers and perfumers who became folk healers, as well as the role of cultural dialogue, which takes place spontaneously and daily in public and private places of presence and exchanging tips and mixtures of useful and tried herbs in the form of silver knowledge polished by serious features and unity in speech bearing the impact of the speaker on what he narrates and discourse Influence on the other side when talking about diseases to clarify the great importance of the knowledge that has been experienced about its use and its benefit.04- An organization that is translated by the behavior of folk healers in their therapeutic methods and practices, which contributes greatly to the formation of beliefs, the consolidation of norms, and the development of continuity in the request for folk treatment by their ability to persuade to try everything that is natural for healing using religion, symbols and rituals that impose its prestige on society and its health traditions. Where we concluded from the field of our research to develop this scheme through which we explain the cultural organization that occurs when requesting folk medicine in the social milieu of society, and which contributes to its continuation by the sugary society, spontaneously and intentionally, with mental and behavioral indications as follows: Cultural organization of folk medicine in the local community: Folk healers" source of healing the disease local communit the health Analyzing and interpreting the chart’s data from an anthropological point of view: We revealed that the culture of folk medicine in our local community has a mental and behavioral origin, in which the presence of folk healers who affirmed their role as representatives of the source that many members of the community resort to to heal from diseases and ailments in various methods and forms of treatment and practices beneficial to health through factors, behaviors and principles based on trust in those who It is practiced, and what is practiced in the community, with many therapeutic cultural elements such as (symbols, herbs, animals, rituals and practices...etc) and circulated on the tongues of people and preserved in their minds as “home practices they inherited as a heritage” or practices carried out by folk healers and advised by their patients, And that is by accepting therapeutic data and symbols from real or metaphysical culture, whose basis for its existence bears an organization that applies in society without legal controls that push people to request tangible and intangible folk healing tools, and which supports the desire to practice and demand what represents the satisfaction and psychological acceptance of members of society based on an organization consisting of Belief in religion, traditions, customs, and mindsets that adhere to and believe in the healing power of nature at the hands of God-blessed folk practitioners, as well as the proper regulation Ki for customs, values, beliefs and the desire to imitate the other and imitate him in all aspects of health, such as searching for a folk remedy for the purity of the skin among women and imitating it with artists, as well as bodybuilders among young and old, seeking thinness or gaining weight with medicinal herbs in order to preserve physical strength and fitness in its strongest stages, a desire to stay The image of the young man in a healthy body using nature and its components, especially those related to sexual power, away from chemical treatments that can affect the shape of births, in the belief of many groups of society. Our field also revealed the power of symbols, verbs, and words and their implicit connotations that the existence of a tight cultural and mental organization based on the use of: 1- The power of the symbol with the influence of the mentality of a society that adheres to religion and belief in seeking healing, such as (days of the week “like Friday”, types of animals such as chameleons and scorpions, symbols and talismans, veils, the five as a symbol for the dimensions of the eyes of envy, the car wheel that is attached to the houses to keep away the eye and envy represented in a number 05 for the palm of the hand and pointing with it in the face of the envious). 2- The power of action in seeking healing under the influence of medical practices and rituals (natural practices and rituals - metaphysical practices and rituals). 3- The strength of the natural substance in seeking healing by the effect of its effect on the body of the person seeking treatment (herbs, animal substances, solid and liquid substances, water, dirt, mud, sand). 4. The power of words and words and their effect on people to seek folk remedies (tested, beneficial, from God, natural, not harmful, found in the Qur’an and Sunnah, try, there is nothing to mock, better than a doctor’s medicine). The society possesses what we call “popular health” as a social basis for a popular medical organization passed down and passed down from generation to generation to protect the entity and structure of the healthy society with various methods, tools, forms and types of treatment and symbols of healing with their health implications, in addition to the ability of therapists to convince people of folk treatment and influence the mentality and mentality of people Because of their impotence and the inability of modern medicine in the face of many diseases and conditions that require treatment by magical and metaphysical methods in particular, our respondents informed us that they sometimes turn to academic doctors because they hold academic degrees in their scientific specializations of medicine as a source of credibility for their activities, while they turn to traditional healers and practitioners because they have People’s testimonies about their experience in treating various diseases as a major source of confidence and for the success of their healing practices. The study also revealed that community members trust the academic doctor for his scientific qualification, which he obtained after a very long academic career, and they trust the therapist for his popular and cultural qualifications inherited from grandfather, the study revealed. People mean the folk healer because he deals with a human aspect more than a material aspect, such as an academic doctor, as this indicates that A doctor deals with cases of disease as a sick body and organs and provides them with medicines that may restore the health of the organs that have been affected by the disease, while the therapist deals with the patient as cultural and organic components governed by customs, values, traditions and culture that the society inherited with all its standards in its social environment and it is necessary to treat what has been corrupted, and thus we concluded To the following: The cultural factors that contribute to the adherence of the Biskra community to traditional medicine lie in that: The medical knowledge heritage transmitted orally, audio, and written between people or preserved in papers and minds is practiced in the community in a cultural and mutual manner, and nature is exploited with its herbal and mineral assets, and also contributes to its transmission. As well as the means of communication as a new method such as Facebook and television advertisements to spread awareness and attract people towards folk medicine in its various segments that are susceptible to and rejecting folk medicine. This social communication enabled people to trust and seek to frequent folk medicine, which in turn was a popular institution working on: - The People’s Foundation makes the practice of folk medicine an alternative to the academic institution of healing, as it is accessible to everyone, especially in financial terms, which makes it intended by all segments of society, “poor and rich,” and thus gained people’s trust, especially the tried and tested practices that people saw in sick and near cases. Some of them are in their family and social environment, and according to what one of the respondents stated, “In order for the eye to see, it leaves the question.” That is, what the eye sees, watches and experiences closely, makes the question not necessary for proof, meaning that the evidence was from witnessing a tangible reality, such as treating joint pain by burial in the burning sand. - The functional form of the method of the healer and practitioner of folk medicine in the encouragement and intimidation of modern medicine, for example, the treatment of one of the sample members of his son from tonsillitis, who despaired of injections that did not work for the treatment of his son, who became suffering from allergies in the blood from excessive chemical drugs and that the folk remedy came With a health leader for his son, his condition improved much better than before, as social communication between people and folk healers came with a medical cultural organization in the local sugary community to solve health problems.Conclusion: In conclusion, we hope that this study will be an addition and a scientific source in the field of social sciences at the Algerian University in the field of health and disease anthropology, with what we found in the field of our study of the diabetes community through a community interested in the health and popular field in its behavior and practices contributing to bringing healing methods in a way that carries an organized culture called by a situation The disease appears in reciprocal relations governed by ideas, beliefs, customs and collective and individual rituals, which are inseparable from modern medicine side by side. It is very much with popular beliefs, rituals and practices in all its countries, as it is expressed in every local environment in the society, with the abundance and cultural diversity of methods of preserving life. To record, understand and discover through the social field rich in behaviors and actions bearing cultural heritage and knowledge J deep and buried in the hearts of people.
Description: أنثربولوجيا الصحة والمرض
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31573
Appears in Collections:Département de sociologie - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boulbir-farouk.pdf2,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.