Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31588
Title: تقدير الذات وعلاقته بالضغوط النفسية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. (دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ببعض ثانويات بمدينة-ورقلة)
Authors: طالبي, مليكة
كاتب, نسرين
كاتب, صالحة
Keywords: تقدير الذات
الضغوط النفسية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2022;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين تقدير الذات والضغوط النفسية لدى التلاميذ السنة الثالثة ثانوي ، ومدي تأثير تفاعل كل من مستوى تقدير الذات:(المرتفع -المنخفض) والجنس: (الذكور-الإناث)، ومستوى تقدير الذات:(المرتفع -المنخفض) والتخصص: (العلمي-الأدبي)، و لتحقيق اهداف الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي الإرتباطي الملائم لهذا التناول. كما تم في اختبار الفرضيات الدراسة الإعتماد على الأساليب الإحصائية الآتية: 1-معامل الارتباط بيرسون: لمعرفة العلاقة بين المتغيرين: تقدير الذات والضغوط النفسية لدى التلاميذ بالسنة الثالثة ثانوي. 2-التحليل ألتبايني الثنائي: للكشف عن دلالة الفروق في مقياس الضغوط النفسية تبعا للتفاعل بين كل من : مستوى تقدير الذات:(المرتفع –المنخفض ) والجنس:(الذكور-الإناث)، ومستوى تقدير الذات :(المرتفع-المنخفض) والتخصص: (العلمي-الأدبي) وتكونت عينة الدراسة الحالية من:(90)تلميذا وتلميذة من السنة الثالثة ثانوي، وأختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة، وتم التطبيق الميداني ببعض ثانويات مدينة-ورقلة. كما تم الإعتماد في جمع البيانات على الأداتين الآتيتين: 1-مقياس تقدير الذات المصمم من طرف:"كوبر سميت" سنة:2012 2-مقياس الضغوط النفسية المصمم من طرف: "فايزة غازي العبد الله"، سنة: 2014 وبعدها تم إستخراج الخصائص السيكومترية للمقياسين بحساب معاملات الصدق والثبات قبل تطبيقها في الدراسة الأساسية، ثم عولجت البيانات بإستخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية: (SPSS) في نسخته الثانية والعشرون. وانتهت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1-مستوى تقدير الذات لدى التلاميذ السنة الثالثة ثانوي مرتفع. 2-مستوى الضغوط النفسية لدى التلاميذ السنة الثالثة ثانوي منخفض. 3-توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات والضغوط النفسية لدى التلاميذ السنة الثالثة ثانوي. 4-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات التلاميذ السنة الثالثة متوسط في مقياس الضغوط النفسية تبعا للتفاعل بين مستوى تقدير الذات: (المرتفع – المنخفض ) والجنس: (الذكور-الإناث). 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات التلاميذ السنة الثالثة متوسط في مقياس تقدير الذات تبعا للتفاعل بين مستوى تقدير الذات: (المرتفع – المنخفض ) والتخصص: (العلمي-الأدبي). وقد فسرت هذه النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري والدراسات السابقة المتعلقة بموضوعي الدراسة الحالية: (تقدير الذات-الضغوط النفسية)، وختمت الدراسة بمجموعة من التوصيات الموجهة الطاقم التربوي والاستشاري بالثانويات.
The current study seeks to reveal the relationship between self-esteem and psychological stress among students in the third year of secondary school، and the impact of the interaction of each of the levels of self-esteem: (high - low)، gender: (male - female)، the level of self-esteem: (high - low) and specialization: (scientific-literary)، and in order to delve into this study، the appropriate correlative descriptive approach was relied upon. The study's hypotheses were also tested based on the following statistical methods: 1- Pearson correlation coefficient: to find out the relationship between the two variables: self-esteem and psychological stress among students in the third year of secondary school. 2- Binary differential analysis: to reveal the significance of the differences in the psychological stress scale according to the interaction between: the level of self-esteem: (high - low)، gender: (male - female)، the level of self-esteem: (high - low) and specialization: (scientific) -literary) The sample of the current study consisted of: (90) male and female students from the third year of secondary school، and the study sample was chosen by the simple random method، and the field application was carried out in some secondary schools of the city of Ouargla. The following two tools were also used for data collection: 1- A self-esteem scale designed by: "Cooper Smit" year: 2012 2- The psychological stress scale designed by: "Fayza Ghazi Al-Abdullah"، year: 2014 Then the psychometric properties of the two scales were extracted by calculating the validity and reliability coefficients before applying them in the main study، and then the data was treated using the Statistical Package for Social Sciences: (SPSS) program in its twenty-second version. The study concluded with the following results: 1- The level of self-esteem of the third year secondary students is high. 2- The level of psychological stress among students in the third year of secondary school is low. 3- There is a statistically significant relationship between self-esteem and psychological stress among students in the third year of secondary school. 4- There are no statistically significant differences in the average grades of the third year students in the psychological stress scale according to the interaction between the level of self-esteem: (high - low) and gender: (male - female). 3- There are statistically significant differences in the average grades of the third year students low) and specialization: (scientific - literary). These findings were interpreted in the light of the theoretical heritage and previous studies related to the two topics of the current study: (Self-Esteem - Psychological Stress)، and the study concluded with a set of recommendations directed to the educational and advisory staff in secondary schools.
Description: تخصص: إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31588
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kateb-nesrine.pdf765,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.