Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31623
Title: تحليل منهاج اللغة العربية للسنة الخامسة ابتدائي وفق صنافة بلوم المعدلة
Authors: قوارح, محمد
ميدوني, ريم
قطاي, نورة
Keywords: تحليل منهاج مادة اللغة العربية
تصنيف بلوم المعدل
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تحليل منهاج اللغة العربية لغرض الكشف عن المستويات المعرفية التي تمثلها وفق تصنيف بلوم ) (Bloomالمعدل ((R B T تكونت عينة الدراسة من أهداف منهاج المادة البالغ عددها (82) هدفا، وأنشطة المنهاج والبالغ عددها(44) نشاطا ،وأيضا تدابير التقويم والتي بلغت (17) ، وأهداف كتاب اللغة العربية والتي بلغت (48) ولتحقيق هدف الدراسة اعتمدنا بطاقة تحليل المحتوى في ضوء التصنيف المذكور والمكون من بعد العمليات المعرفية وبعد المعرفة وأظهرت النتائج ما يلي: ان نسبة العمليات العقلية المفعلة ضمن أهداف المادة مرتبة على النحو التالي:معرفة الحقائق بنسبة (% 17.07) ، يطبق معرفة الحقائق بنسبة (%10.97) ، يتذكر معرفة المفاهيم بنسبة (%4.87) ، يفهم معرفة المفاهيم بنسبة (%6.09) تليها نسبة العمليات العقلية المفعلة في فئات : يتذكر المعرفة الإجرائية بنسبة (%13.41)، يفهم المعرفة الإجرائية بنسبة (%10.97) ، يفهم معرفة ما وراء المعرفة بنسبة (%15.58) ، يحلل معرفة المفاهيم بنسبة (%9.75) ، يحلل المعرفة الإجرائية ،و يقوم معرفة الحقائق بنسبة ( %1.21) ، يحلل معرفة ما وراء المعرفة ، يقوم معرفة المفاهيم بنسبة (%2.43)، يبتكر معرفة ما وراء المعرفة بنسبة (%3.65). إن نسبة العمليات العقلية ضمن أنشطة المادة مرتبة على النحو التالي: يطبق معرفة الحقائق بنسبة (%2.27) ، يتذكر معرفة المفاهيم بنسبة ( % 9.09) ، يفهم معرفة المفاهيم بنسبة (%6.81) ، تليها نسبة العمليات العقلية المفعلة في فئات : يتذكر المعرفة الإجرائية بنسبة (%52.27) ، يفهم المعرفة الإجرائية بنسبة (%11.36) ، يفهم معرفة ما وراء المعرفة بنسبة (%6.81)، يحلل و يقوم معرفة الحقائق ،يحلل معرفة ما وراء المعرفة بنسبة (%2.27)، يحلل معرفة المفاهيم بنسبة (%4.54). إن نسبة العمليات العقلية ضمن تدابير تقويم المادة مرتبة على النحو التالي :يتذكر و يفهم معرفة الحقائق ،و يتذكر معرفة المفاهيم بنسبة (%5.88)، يفهم معرفة المفاهيم بنسبة (17.64%) ، تليها نسبة العمليات العقلية المفعلة : في حين كان مستوى يتذكر المعرفة الإجرائية بنسبة (%52.94) ، يقوم معرفة ما وراء المعرفة بنسبة (11.76%). ومن خلال النتائج المتوصل إليها تبين أن نسبة تمثيل الأهداف والأنشطة وتدابير التقويم لصنافة بلوم المعدلة تركزت أغلبها في فئات ذات مستويات دنيا لكلا البعدين، وبنسبة قليلة وتكاد تنعدم في فئات ذات مستويات عليا. إن نسبة العمليات العقلية ضمن أهداف كتاب اللغة العربية مرتبة على النحو التالي: بلغت فئة يتذكر معرفة الحقائق بنسبة (20.83% )، يطبق معرفة الحقائق بنسبة (16.66%) ، يتذكر معرفة الحقائق المفاهيم بنسبة ( 16.66%) ، يطبق معرفة المفاهيم بنسبة (8.33 %)، يحلل معرفة المفاهيم بنسبة (4.16%) ومن خلال النتائج المتوصل إليها تبين أن نسبة تمثيل الأهداف والأنشطة وتدابير التقويم وأيضا أهداف كتاب اللغة العربية للسنة الخامسة ابتدائي وفق صنافة بلوم المعدلة تركزت أغلبها في فئات ذات مستويات دنيا لكلا البعدين، وبنسبة قليلة وتكاد تنعدم في فئات ذات مستويات عليا .
This study aimed to analyze the Arabic language curriculum for the purpose of revealing the cognitive levels it represents according to Bloom's classification (modified Bloom) R B T The study sample consisted of the curriculum's 82 goals, the curriculum's 44 activities, and evaluation measures Which amounted to (17), and the objectives of the Arabic language book, which amounted to (48). To achieve the goal of the study, we adopted a content analysis card in the light of the mentioned classification, which consists of the cognitive processes and the knowledge dimension. The results showed the following: The percentage of mental operations activated within the objectives of the subject is arranged as follows: knowledge of facts at a rate of (17.07%), application of knowledge of facts at a rate of (10.97%), remembering of knowledge of concepts at a rate of (4.87 percent), understanding of knowledge of concepts at a rate of (6.09), followed by percentage of operations The active mentality is in categories: remembers procedural knowledge with a percentage of (13.41%), understands procedural knowledge with a percentage of (10.97%), understands metacognition with a percentage of (15.58%), analyzes knowledge of concepts by (9.75%), analyzes procedural knowledge, and is based on knowing facts At a rate of (1.21), analyzes metacognition, assesses knowledge of concepts at a rate of (2.43%), creates metacognition with a rate of (3.65%). The percentage of mental operations within the activities of the subject is arranged as follows: he applies knowledge of facts at a rate of (2.27%), remembers knowledge of concepts by (9.09), understands knowledge of concepts by (6.81), followed by the percentage of mental operations activated in categories: he remembers procedural knowledge At a rate of (52.27%), understand procedural knowledge with a percentage of (11.36 percent), understand metacognition by (6.81), analyze and evaluate facts, analyze metacognition at a rate of (2.27%), analyze knowledge of concepts at a rate of (4.54%) The percentage of mental operations within the measures of evaluating the subject is arranged as follows: remembers and understands knowledge of facts, remembers knowledge of concepts by (5.88 percent), understands knowledge of concepts with a rate of (17.64%), followed by the percentage of active mental operations: while the level of remembering knowledge was The procedural rate is (52.94%), metacognition is based on (11.76%). Through the results obtained, it was found that the percentage of representation of goals, activities, and evaluation measures of the modified Bloom cultivar was mostly concentrated in categories with lower levels for both dimensions, and a small percentage and almost non-existent in categories with higher levels The percentage of mental operations within the objectives of the Arabic language book is arranged as follows: a category that remembers knowledge of facts at a rate of (20.83%), applies knowledge of facts by (16.66%), remembers knowledge of facts and concepts at a rate of (16.66%), applies knowledge of concepts by (8.33) %), analyzes the knowledge of concepts at a rate of (4.16%) and through the results obtained, it was found that the percentage of representation of goals, activities, and evaluation measures, as well as the objectives of the Arabic language book for the fifth year of primary school, according to Bloom's modified classification, was mostly concentrated in categories with minimum levels for both dimensions, and in a small and almost non-existent percentage. in higher-level categories.
Description: تخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31623
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
midouni-rim.pdf993,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.