Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31631
Title: المرافقة الأسرية للمتمدرسين وعلاقتها بالنجاح الاجتماعي ) دراسة ميدانية لعينة من أولياء التلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة الحاج عيسى مسروق عين بيضاء ورقلة )
Authors: بن زياني, محفوظ
باي, رزيقة
Keywords: المرافقة الأسرية
المتمدرسين
النجاح الإجتماعي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: يكمن موضوع الدراسة بعنوان المرافقة الأسرية للمتمدرسين و علاقتها بالنجاح الإجتماعي فهي دراسة ميدانية على عينة أولياء المتمدرسين بمدينة ورقلة ، تهدف دراستنا الى معرفة العلاقة الإتصالية بين المرافقة الأسرية و النجاح الإجتماعي وعليه يتم طرح التساؤل التالي : هل المرافقة الأسرية للمتمدرسين لها علاقة بالنجاح الإجتماعي ؟ و تتفرع عن هذه التساؤل ثلاث تساؤولات جزئية كالأتي :  هل توجد علاقة بين الرأسمال الثقافي القيمي وللأسرة بالعلاقات الإجتماعية؟  هل توجد علاقة بين الرأسمال الإجتماعي المادي للأسرة والإمكانيات المادية للمتمدرس؟  هل توجد علاقة بين الرأس مال التربوي و الصورة التربوية للمتمدرس؟ و تكمن فرضيات الدراسة الأتية على : تم في هذه الدراسة استخدام المنهج الوصفي وتم الاعتماد على المقابلة لجمع البيانات من عينة الدراسة التي تكونت من 30 ولي تلميذ ،كما اعتمدنا على العينة الحصصية و تم التوصل إلى النتائج التالية:  ـ توجد علاقة بين الرأس مال الثقافي( القيمي ) والعلاقات الإجتماعية للمتمدرس.  ـ توجد علاقة بين الراسمال التربوي والصورة التربوية للمتمدرس.  ـ توجد علاقة بين الرأسمال الإجتماعي(المادي) و امكانيات المادية للمتمدرس.  ومنه تحققت فرضية الدراسة المرافقة الأسرية للمتمدرسين لها علاقة بالنجاح الإجتماعي
the subject of the study is entitled Family accompaniment to teachers and its relationship to social success. Three sub-questions arise from this question, as follows: Is there a relationship between the valued cultural capital and the family with social relations? Is there a relationship between the material social capital of the family and the material capabilities of the teacher Is there a relationship between educational capital and the educational image of the teacher? The following hypotheses of the study lie on: There is a relationship between family accompaniment to students and social success partial hypotheses There is a relationship between the valued cultural capital of the family and the social relations of the teachers There is a relationship between the social capital of the students and the financial capabilities of the students There is a relationship between the educational capital of the teachers and the educational image of the teachers In this study, the descriptive approach was used and the interview was relied upon to collect data from the study sample, which consisted of 30 parents and students. We also relied on the quota sample, and the following results were reached: There is a relationship between the cultural capital (value) and the social relations of the teacher. There is a relationship between educational capital and the educational image of the teacher. There is a relationship between social (physical) capital and the financial capabilities of the teacher. From this, the hypothesis of the family accompaniment study of the teachers has been verified and it is related to social success
Description: تخصص : علم اجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31631
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bay-razika.pdf595,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.