Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31670
Title: The moderating role of innovation in the relationship between behavioral market orientation and strategic flexibility الدور المعدل للابتكار في العلاقة بين التوجه بالسوق السلوكي والمرونة الإستراتيجية
Authors: Ahmed Bishr Ismail Bakhit
Anwar Tibn Muhammad Arbab
Keywords: Innovation
Behavior market orientation
Strategic flexibility
Issue Date: 2022
Series/Report no.: Vol : 22(1) / December 2022;
Abstract: تواجه منظمات الأعمال تحديات كبيرة تؤثر في أدائها، وخاصة أنها تمارس نشاطها في بيئة تتسم بعدم الإستقرار والمنافسة الشديدة. ولذالك، فأن قدرة المنظمة علي التكيف مع التغير البيئي والإستجابة الفاعلة هي عنصر مهم للنجاح. لذا هدفت الدراسة الي إختبار العلاقة بين التوجه بالسوق السلوكي والمرونة الإستراتيجية، والتعرف علي مدي تأثير الإبتكار كمتغير معدل في هذه العلاقة. وأعتمدت الدراسة علي نظرية الموارد ونظرية التوجه الريادي لراس المال البشري وأدبيات الدراسات السابقة في بناء النموذج، والذي من خلاله تم تطوير الفرضيات. وأستخدمت المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم إستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات من عينة الدراسة المتمثلة في عينة من المؤسسات الخدمية بولاية الخرطوم والتي تم إختيارها عن طريق العينة غير الأحتمالية (الميسرة)، حيث وزعت (236) إستبانة للمؤسسات موضع الدراسة إسترددت منها (206) إستبانة بنسبة بلغت (86%)، وتم إستخدام برنامج الحزم الأحصائية (spss) و (أموس 23) لتحليل البيانات، وإستخدم أسلوب تحليل المسار ونمذجة المعادلة البنائية لإختبار الفرضيات. كشفت النتائج أن هناك علاقة إيجابية بين بعض أبعاد التوجه بالسوق السلوكي ومرونة المعلومة. بالإضافة الي ذلك تنبأت النتائج بأن الإبتكار لا يعدل العلاقة بين التوجه بالسوق السلوكي والمرونة الإستراتيجية.Organizations face significant challenges affecting their performance, especially as they operate in an unstable environment and severe competition. Therefore, the organization's ability to adopt environmental change and respond willingly is a signification of success. The objectives of this study are to examine the relationship between behaviour market orientation and strategic flexibility. Considering the impact of innovation as a moderator variable. The study used the resource-based theory and entrepreneurial orientation theory as a theoretical foundation as well as the relevant literature review to develop the model and hypotheses. The study used the descriptive methodology questionnaire was configured and distributed to a convenient sample of service institutions in Khartoum state a total of (236) questionnaire were distributed and collected (206) a response rate (86%), spss and Amos23 were used to analyse the data. Structured Equation modelling and Path analysis were used to test the hypotheses. The results reveal that there is a positive relationship between some components of behaviour market orientation and information flexibility; also the results predict that the innovation is not moderate the relationship between behaviour market orientation and strategic flexibility. Based on stud's results, the discussion of the findings, the theoretical and practical implications as well as the limitations in this study are provided
Description: El-Bahith Review
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31670
ISSN: 1112-3613
Appears in Collections:numéro 22 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
C2218.pdf464,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.