Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31679
Title: إعتماد الطلبة الجزائرين على مقاطع الفيديو عبر الشبكات الاجتماعية في تعزيز الوعي بالمتحور دلتا دراسة ميدانية لعينة من طلبة سنة أولى ماستر اتصال جماهيري
Authors: طرابسي, أمينة
محمدي, فاتح
Keywords: مواقع التواصل الإجتماعي
الوعي الصحي
المتحور دلتا
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2022
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة مدى تأثیر المقاطع الفیدیو بالشبكات الإجتماعیة على الوعي الصحي لدى الطلبة الجامعیین نحو المتحور دلتا ، حیث تم الاعتماد على نهج العینة القصدیة وتم تحدید ممیزات مجتمع البحث من قبل وفقا لما تملیه لنا حیثیات دراستنا هاته وأبعادها حیث تم رصد 50 مفردة بحث لإتمام بحثنا هذا. و اعتمدنا كلیا في دراستنا هاته على المنهج الوصفي التحلیلي بحكم أت بحثنا یندرج تحت البحوث الوصفیة حیث تم الإستعانة بإستمارة الاستبیان لجمع وتبویب البیانات من المبحوثین، حیث قسمت دراستنا إلى جانب منهجي وجانب تطبیقي میداني الذي تم فیه التحقق من صحة الفرضیات . وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: - أثبتت نتائج الدراسة سعي الطالب الجامعي للمحافظة على صحته بممارسة السلوكیات الصحیة التي اكتسبتها من مضامین المنصات الالكترونیة - أكدت نتائج الدراسة موقع "فیسبوك" أكثر استخداما وتداولا بین أفراد عینة دراستنا - أكدت نتائج الدراسة أن الفترة اللیلیة هي الفترة المفضلة لتصفح الطالب الجامعي لشبكات التواصل الإجتماعي. - أظهرت النتائج درجة الثقة العالیة لطالب الجامعي الجزائري بالبیانات الصحیة حول المتحور دلتا المحصلة علیها من شبكات التواصل الاجتماعي - برهنت النتائج أن الهاتف الذكي الوسیلة الأكثر إعتمادا لتصفح شبكات التواصل الاجتماعي . - بینت نتائج الدراسة أن المكان المفضل لتصفح الطالب الجامعي على شبكات التواصل ھو البیت - أكدت نتائج الدراسة مدى مساهمة منصات التواصل الاجتماعي في تنمیة الوعي الصحي المتعلق بالصحة لدى الطالب الجامعي - أثبت النتائج الإضافة المعرفیة لمقاطع الفیدیو المنشورة على منصات التواصل إضافات معرفیة لدى الطالب الجامعي
The study aims to find out the extent of the impact of videos on social networks on the health awareness of university students towards the delta mutator, where the intentional sampling approach was relied upon and the characteristics of the research community were determined before according to what was dictated to us by the terms and dimensions of our study, where 50 research items were monitored to complete our research this. In this study, we relied entirely on the descriptive analytical approach, by virtue of the fact that our research falls under descriptive research, where a questionnaire form was used to collect and tabulate data from the respondents. The study reached a set of results, the most important of which are: - The results of the study demonstrated that the university student sought to maintain his health by practicing the healthy behaviors that he acquired from the contents of electronic platforms The results of the study confirmed that Facebook is more widely used and shared among the members of our study sample -The results of the study confirmed that the night period is the preferred period for a university student to browse social networks. -The results showed the high degree of confidence of the Algerian university student in the health data about the delta mutant obtained from social networks. -The results proved that the smartphone is the most reliable means for browsing social networks The results of the study showed that the preferred place for a university student to browse on social networks is the home The results of the study confirmed the extent to which social media platforms contribute to the development of health awareness related to health among university students - The results proved the cognitive addition of the videos published on the social media platforms as cognitive additions for the university student
Description: اتصال جماهیري ووسائط الجدیدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31679
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mehamedi-fateh.pdf7,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.