Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32206
Title: الإدارة الإلكترونية كأداة لتحسين أداء الخدمة العمومية في الجماعات المحلية دراسة حالة: بلدية ورقلة مديرية التنظيم والشؤون الإجتماعية والثقافية خلال الفترة: 2021-2022
Authors: الهلة, محمد
قواص, سناء
حدو, فاطمة
Keywords: Ouargla municipality
E-administration
public service performance
Issue Date: 11-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح– ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مدى مساهمة الإدارة الإلكترونية في تحسين أداء الخدمة العمومية؟؛ فالإدارة المحلية كغيرها من الإدارات تسعى جاهدة إلى تطبيق الإدارة الإلكترونية بنجاح، كونها تؤدي دورا هاما في تقديم الخدمة العمومية للمواطن؛ لأنه الأقرب منها تعاملا، وشديد الصلة به في حياته اليومية، وذلك بإنشاء مكاتب عمل معتمدة على تكنولوجيا الإتصال والمعلومات (شبكة الأنترنت) وكذلك توفير بنية تحتية مادية وكوادر بشرية من أجل تبسيط عملياتها اليومية، حيث تم إستخدام المنهج الوصفي والمنهج التحليلي، وقد أجريت الدراسة على عينة من موظفي مديرية التنظيم والشؤون الإجتماعية والثقافية ببلدية ورقلة والتي بلغت خمسة (05) أفراد، حيث تم الإعتماد في هذه الدراسة على المقابلة كأداة للدراسة؛ ومن أهم النتائج المتوصل إليها نذكر الآتي:- أن الإنتقال من الإدارة التقليدية إلى العمل بنظام الإدارة الإلكترونية كان عبر تطبيق تدريجي خلال مراحل متتالية؛- الهدف الأساسي من عملية الإنتقال هو تحسين الخدمات المقدمة للمواطن، والتخلص من البيروقراطية، وتجسيد مبدأ تقريب الإدارة من المواطن.
This study aims to determine the extent to which e-management contributes to improving the performance of the public service The local administration, like other departments, strives to successfully apply E-management, as it plays an important role in providing public service to the citizen, because it is the closest to it, and is very relevant to him in his daily life, by establishing work offices based on communication and information technology (the internet), as well as providing physical infrastructure and human cadres in order to simplify its daily operations, where the descriptive and analytical approach was used, the study was conducted on a sample of employees of the Directorate of organization, social and Cultural Affairs in the municipality of Ouargla, which amounted to Five (05) individuals, where the interview was relied on in this study as a study tool; among the most important findings are the following: - The transition from traditional management to the work of the electronic management system was through a gradual application during successive stages؛ - The main goal of the transition process is to improve the services provided to The Citizen, get rid of bureaucracy, and embody the principle of bringing the administration closer to The Citizen.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32206
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gawass-hadou.pdf2,55 MBUnknownView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.