Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32209
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالهلة, محمد-
dc.contributor.authorشرع الله, زين الدين المهدي-
dc.contributor.authorشهوبة, عايدة-
dc.date.accessioned2023-03-01T15:21:00Z-
dc.date.available2023-03-01T15:21:00Z-
dc.date.issued2022-06-11-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32209-
dc.descriptionإدرة أعمالen_US
dc.description.abstractتهدف تهذه الدراسةإلى معرفة مدى مساهمة اليقظة الإستراتيجية في بناء الميزة التنافسية بمؤسسة موبيليس المديرية الجهوية ورقلةحيث تم استخدام المنهج الوصفي أداةالإستبيان على عينة عشوائية بسيطة،بلغت عينة الدراسة(41) موظف،وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيان اتعن طريقاستخدام نظام الحزمةالإحصائية للعلوم الإجتماعية (spss)بإعتمادعلى المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية معاملاتا لإرتباط وتحليل الإنحدار الخطي. حيث توصلت الدراسةإلى العديد من النتائج: وجود مستوى جيد لمفهوم اليقظة الإستراتيجية وكذلك وجود مستوى جيد لمفهوم الميزة التنافسية لدى أفراد عينة الدراسة،وأنه توجدعلاقةطردية ضعيفةاليقظة الإستراتيجية والميزة التنافسية من وجهة نظر افراد عينة الدراسة، كماأظهرتنتائجالدراسةأنهلاتوجدفروقذاتدلالةإحصائية لإجابات أفراد عينة الدراسة حولالميزة التنافسية تعزى للمتغيراتالشخصية (الجنس،العمر،المستوىالتعليمي سنواتالخبرة.en_US
dc.description.abstractThis study in the first stage of the knowledge competition the role of strategic vigilance in building the competitive advantage of Mobilis Corporation, the regional management of Ouargla, where the descriptive approach and the questionnaire tool were used on a simple random sample, the study sample amounted to (41) employees, and the data contained in the questionnaires were analyzed using the statistical package for the social sciences (spss) based on arithmetic means, standard deviations, correlation coefficients and linear regression analysis.Where the study led to many results: the presence of a good level of the concept of strategic vigilance, as well as the presence of a good level of the concept of competitive advantage among the members of the study sample , and that there is a weak direct relationship between strategic vigilance and competitive advantage from the point of view of the members of the study sample, as shown by the results of the study That it does not There are no statistically significant differences for the responses of study sample members regarding competitive advantage due to personal variables (gender, age, level of education, years of experience).-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح– ورقلةen_US
dc.subjectمؤسسة موبيليسen_US
dc.subjectيقظة إستراتيجيةen_US
dc.subjectMobilis Corporationen_US
dc.subjectميزة تنافسيةen_US
dc.subjectstrategic vigilanceen_US
dc.subjectcompetitiveadvantageen_US
dc.titleدور اليقظة الإستراتيجية في بناء الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة موبيليس المديرية الجهوية ورقلة، _الجزائرen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chahwaia-charelah.pdf822,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.