Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32376
Title: دور شبكات الاتصالات في تحسين جودة خدمات الاتصالات دراسة حالة : المديرية الجهوية موبيليس- ورقلة-الجزائر
Authors: الهلة, محمد
بن عطيالله, العايشة
بن الضب, بشرى
Keywords: جودة خدمات الاتصالات
أبعاد جود
تكنولوجيا المعلومات
الخدمة
شبكات الاتصالات
The quality of communication services
Dimensions of service quality
Communicatio networks
Informatoin Technology
Issue Date: 11-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح– ورقلة
Abstract: هدف هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي تؤديه شبكات الاتصالات في تحسين جودة خدمات الاتصالات؛ ولمعرفة العلاقة بينهما نطرح لإشكالية إلى أي مدى تساهم شبكات الاتصالات في تحسين جودة خدمة الاتصالات؟؛ فقد تم استخدام المنهج الوصفي في الجانب النظري والمنهج التحليلي في الدراسة الميدانية بالمديرية الجهوية موبيليس بورقلة؛ واستخدام المقابلة والملاحظةكأداة للبحث من خلال طرح مجموعة أسئلة على رئيس قسم المتابعة والتجريب ورئيسة قسم الاعلام الآلي؛ والإجابة عليها بعدها تفسير وتحليل نتائجها؛ بالإضافة إلى الموقع الإلكتروني للمؤسسة؛ ومن أهم النتائج المتوصل إليها نذكرها كالآتي: - تختلف أبعاد جودة الخدمة على حسب المجال الذي تدرس فيه؛ - تتوفر المديرية الجهوية موبيليس بورقلة على أحدث المعدات والوسائل في مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات؛ -هناك علاقة بين أبعاد جودة خدمة الاتصالات وشبكات الاتصالات.
This study aims to know the role played by telecommunications networks in improving the quality of telecommunications services; The descriptive approach was used in the theoretical side and the analytical method in the field study in the Mobilis Regional Directorate of ouargla And using the interview and observation as a tool for research by asking a set of questions to the Head of the Follow-up and Experimentation Department and the Head of the Automation Department The answer to it is then the interpretation and analysis of its results; In addition to the institution's website; Among the most important results obtained are the following In addition to the institution's website; Among the most important results obtained are the following: -The dimensions of service quality vary according to the field in which you are studying. -The Mobilis Ouargla Regional Directorate has the latest equipment and means in the field of information and communication technology. -There is a relationship between the dimensions of telecommunication service quality and telecommunication networks
Description: إدارة الأعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32376
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benadab-benataaelah.pdf1,98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.