Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32379
Title: أثر الخداع التسويقي على الصورة الذهنية للمستهلك دراسة حالة لمواقع (fb marketplace & Ali express & ouedkniss)
Authors: دلهوم, خليدة
غناي, رانية
Keywords: مزيج تسويقي
خداع تسويقي
صورة ذهنية
Marketing mix
Mental image
Marketing deception
Issue Date: 20-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى معرفة اثر الخداع التسويقي على الصورة الذهنية للمتعاملين مع مواقع التجارة الالكترونية، وذلك من خلال توضيح الاطار النظري للخداع التسويقي، بالاضافة الى ابراز الممارسات الأخلاقية الممارسة في المزيج التسويقي، كما تطرقنا الى الاطار النظري للصورة الذهنية، ولبلوغ هذا الهدف استخدمنا المنهج الوصفي ولجمع البيانات استخدمنا الاستبانة حيث تم توزيع 83 استبيان منها 81 قابلة للمعالجة ، ومن خلال الفصل التطبيقي تناولنا دراسة ميدانية على عينة من المستهلكين الجزائريين، من خلال اظهار الطريقة والاجراءات المتبعة في الدراسة الميدانية، عبر استخدام البرنامج الاحصائي v23 SPSS، وفي الاخير قمنا بتحليل ومناقشة النتائج المتحصل عليها، كل هذا مكننا من الاجابة على اشكالية الدراسة المتمثلة في " ما مدى تأثير الخداع التسويقي على الصورة الذهنية للمستهلك ؟ " وتوصلت الدراسة الى مجموعة من الأهداف أهمها: وجود مستوى مرتفع لممارسة الخداع التسويقي في مواقع التجارة الالكترونية، وجود علاقة ارتباط بين الخداع التسويقي والصورة الذهنية
This study aims to know the effect of marketing deception on the mental image of those dealing with e-commerce sites, by clarifying the theoretical framework for marketing deception, in addition to highlighting the ethical practices practiced in the marketing mix. To collect the data, we used the questionnaire, where 83 questionnaires were distributed, 81 of which are treatable, and through the applied chapter, we dealt with a field study on a sample of Algerian consumers, by showing the method and procedures used in the field study, through the use of the statistical program SPSS v23, Finally, we analyzed and discussed the obtained results, all of this enabled us to answer the problem of the study represented in “What is the impact of marketing deception on the mental image of the consumer?” There is a correlation between marketing deception and mental image
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32379
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ranai-rania.pdf1,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.