Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32387
Title: أثر الترويج الإلكتروني في تنشيط الصناعات التقليدية الفنية دراسة لعينة من حرفي غرفة الصناعة التقليدية والحرف ورقلة - نشاط القماش والنسيج بمدينة ورقلة
Authors: شطيبة, زينب
الضب, ربيحة
Keywords: صناعات تقليدية فنية
حرفي فني
أدوات الترويج الإلكتروني
ترويج إلكتروني
تنشيط الصناعات التقليدية الفنية
artistic craftsman
activating the artistic crafts
digital promotion tools
digital promotion
artistic craftsman
Issue Date: 13-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إيجاد علاقة بين واقع تنشيط الصناعات التقليدية الفنية ومستوى استخدام الترويج الإلكتروني لدى الحرفيين الفنيين بمدينة ورقلة، والتعرف على أدوات الترويج الإلكتروني المتمثلة في (الموقع الإلكتروني، الإعلان عبر المواقع الإلكترونية، المحادثات الإلكترونية الفردية والجماعية والمشاركة في مجتمعات الويب) وكيفية مساهمتها في تنشيط الصناعات التقليدية الفنية، وقد شملت الدراسة عينة متكونة من 86 حرفي فني، تم الاعتماد فيها على المنهج الوصفي التحليلي في جمع وتحصيل البيانات وأسلوب المسح باستخدام العينات بالاعتماد على الاستبيان وبرنامج 22 Spss في المعالجة الإحصائية، واستخدام الملاحظة العلمية والوثائق الرسمية في تفسير وتحليل النتائج، وقد خلصت الدراسة إلى وجود مستوى عال لدى الحرفيين الفنيين في الاهتمام بالصناعات التقليدية الفنية، وكذلك تمتعهم بمستوى مرتفع من قدرات مهارات استخدام الترويج الإلكتروني، أما العلاقة الإرتباطية بين أدوات الترويج الإلكتروني وتنشيط الصناعات التقليدية الفنية فقد وجدنا أنها علاقة طردية، وأداتي الموقع الإلكتروني والمشاركة في مجتمعات الويب هما الأداتان الأكثر تأثير على تنشيط الصناعات التقليدية الفنية من بين أدوات الترويج الإلكتروني
This study aims to identify the fact of activating the artistic crafts in Ouargla, the level of use of digital promotion by artistic craftsmen, to identify the digital promotion tools such as (website, advertising via websites, individual and group chat and participation in web communities) and how they contribute to the activation of the artistic crafts. The study included a sample of 86 artistic craftsmen, in which the descriptive analytical method was adopted in collecting data and the survey method using samples based on the questionnaire as well as using the SPSS22 software in statistical processing, and the use of scientific observation and official documents for the interpretation and analysis of the results. The study concluded that there is a high level of interest among artistic craftsmen in artistic crafts and having a high level of skills of using digital promotion. As for the correlation between digital promotion tools and activating the artistic crafts, we found that it is a direct relation, and the two tools of the website and participation in web communities are the most influencing tools on artistic crafts among the digital promotion tools
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32387
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eldabb-rbaiha.pdf895,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.