Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32388
Title: أثر تطبيق تكنولوجيا المعلومات في تعزيز السلوك الإبداعي في المؤسسات الإقتصادية في الجزائر دراسة حالة شركة موبيليس ورقلة_
Authors: هتهات, السعيد
سعدي, ماسينيسا نجيب
بن عشورة, عبد القادر
Keywords: علاقة إرتباطية
سلوك إبداعي
إقتصادية جزائرية
نظام المعلوات
شبكات
تكنولوجيا المعلومات مؤسسات
ALGERIAN ECONOMIC COMPANIES
INFORMATION SYSTEM
INFORMATION TECHNOLOGY
CREATIVE BEHAVIOUR
NETWORKS
CORRELATION
Issue Date: 13-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح– ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام تكنولوجيا المعلومات على السلوك الإبداعي, وطبيعة العلاقة بينهما وكذا أبعاد كل منهما ومن اجل ذلك تم استخدامالمنهج الوصفي التحليلي لدراسة الموضوع, وكذاأداة الاستبيانوهذا بتوزيعه على عينة عشوائية من عمال المديرية الجهوية لموبيليس ورقلة، وبلغ عدد الاستمارات القابلة للدراسة (36) إستمارة تمتمعالجتها الإحصائية عن طريق برنامج spss نسخة 25 و اعتمادا على تحليل ومقارنة نتائج المستجوبين خلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود مستوى عاليمن تطبيق تكنولوجيا المعلومات والسلوك الإبداعي عند العاملين في المديرية الجهوية لموبيليس ورقلة, وان هناك علاقة إرتباطية طردية بين تكنولوجيا المعلومات كمتغير مستقل والسلوك الإبداعي كمتغير تابع.
This study aimed to find out the impact of the use of information technology on creative behavior, the nature of the relationship between them as well as the dimensions of each of them, and for this we used the analytical descriptive approach to study the subject, as well as the questionnaire tool, and this is distributed to a random sample of workers of the Regional Directorate of Mobilis, the number of forms studied is (36) was processed statistically through spss version 25 and based on the analysis and comparison of the results of the surveyed, the study concluded several results, the most important of which is a high level of From the application of information technology and creative behavior among employees of the Regional Directorate of Mobilis and Ergla, and that there is a correlation between it as an independent variable and creative behavior as a dependent variable.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32388
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benachour-saadi.PDF814,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.