Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32389
Title: أثر التسويق الداخلي على رضا العاملين "دراسة حالة بالشركة الوطنية لتوزيع الكهرباء والغاز- تقرت
Authors: دلهوم, خليدة
عميرة, راوية
الضب, زينب
Keywords: موارد بشرية
تسويق الداخلي
رضا العاملين
الشركة الوطنية لتوزيع الكهرباء والغاز- تقرت
مزيج التسويقي
زبون الداخلي
Internal Marketing
Employee Satisfaction
Internal Customer
Marketing Mix
National Electricity And Gas Distribution Company - Touggourt.
Issue Date: 13-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه دراسة إلى إبراز أثر التسويق الداخلي بأبعاده (التمكين، التدريب، التحفيز، والاتصال الداخلي) في تعزيز رضا العاملين في الشركة الوطنية لتوزيع الكهرباء والغاز- تقرت، حيث تم إستعمال الاستبيان كأداة لجمع المعلومات واعتمادا على المنهج الوصفي في حين بلغت عينة البحث 44 عاملا في الشركة ليتم بعد ذلك معالجة المعطيات المجمعة باستخدام برنامج Spss V 20، وقد أفضت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها وجود أثر لتطبيق ممارسات التسويق الداخلي بأبعاده (التمكين، التدريب، التحفيز، والاتصال الداخلي) على رضا العاملين في الشركة محل الدراسة، كما تم التوصل إلى أنه توجد علاقة طردية قوية بين تطبيق التسويق الداخلي ورضا العاملين، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذو دلالة إحصائية لإجابات أفراد العينة حول التسويق الداخلي تعزى للمتغيرات الشخصية
This study aims to highlight the impact of internal marketing with its dimensions (empowerment, training, motivation and internal communication) in improving employee satisfaction within the National Electricity and Gas Distribution Company - Touggourt, where the questionnaire was used as a tool for collecting information and based on the descriptive approach. Where the research sample amounted to 44 workers in the company, to then process the collected data using the Spss v20 program, and the study led to a number of results, the most important of which is the existence of an impact of the application of practical internal rules of marketing in its dimensions (empowerment, training, motivation and internal communication) on the satisfaction of employees in the company. The study and it was also concluded that there is a strong direct relationship between the application of internal marketing and employee satisfaction, and the study showed that there are statistically significant differences in the responses of sample members about internal marketing due to personal variables, age and experience
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32389
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eldabb-amira.pdf2,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.