Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32393
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمناصرية, رشيد-
dc.contributor.authorبن عزوز, زينب-
dc.contributor.authorالطيب, إيمان-
dc.date.accessioned2023-04-05T08:38:09Z-
dc.date.available2023-04-05T08:38:09Z-
dc.date.issued2022-06-12-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32393-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة للتعرف على أثر التشارك المعرفي في تعزيز التعلم التنظيمي في كلية التكنولوجيا الحديثة للمعلومات والإتصال بجامعة ورقلة، بإعتماد ( الثقة، التفاعلات الشخصية، الثقافة المعرفية، تكنولوجيا المعلومات والإتصال) كأبعاد للتشارك المعرفي باعتباره المتغير المستقل و(التعلم على مستوى الفرد، الجماعة والمؤسسة) كأبعاد للمتغيرالتابع التعلم التنظيمي،وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة هذا الموضوع، كما قمنا بإعتماد دراسة الحالة من خلال أداة الإستبيان لجمع المعلومات وبرنامج SPSSلمعالجتها إحصائيا وتحليل نتائج الدراسة، حيث قمنا بتوزيع (110) نسخة من الإستبيان على عينة عشوائية من أساتذة الكلية، تم استرجاع (90) نسخة وكانت كلها صالحة للدراسة، وبعد المعالجة والتحليل الاحصائي للدراسة توصلنا إلى أن مستوى التشارك المعرفي عال بالكلية، حيث انها لا تهتم بالتشارك المعرفي بالشكل المطلوب، وهذا ما أظهرته إجابات الأساتذة حول بعد تكنولوجيا المعلومات والإتصال وكذا أظهرت النتائج إهتمامالأساتذة بتحسين مستواهم التعلمي بشكل مستمر وسعيهم نحو كسب معارف جديدة سواء على المستوى الفردي أو الجماعي، أما فيما يخص المتغيرات الشخصية، فأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تساهم في التعلم التنظيمي تعزى بالمتغيرات الشخصية.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to identify the impact of knowledge sharing in enhancing organizational learning at the Faculty of modern information and Communication Technology at the University of Ouargla, by adopting (trust, personal interactions, cognitive Culture, Information and communication technology) as dimensions of knowledge sharing as the independent variable and(learning at the individual, group and institutional level) as dimensions of the dependent variable organizational learning, and the descriptive analytical approach was used to study this topic, and we also adopted the case study through the questionnaire tool to collect information and the SPSS program to statistically process and analyze the results of the study, where we distributed (110) copies of from the questionnaire on a random sample of faculty professors, it was Retrieving (90) copies, all of which were valid for study, and after processing and statistical analysis of the study, we found that the level of knowledge sharing is high at the faculty, as it does not care about knowledge sharing in the required form, and this was shown by the teachers ' answers about the dimension of information and communication technology, as well as the results showed the with personal variables.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح – ورقلةen_US
dc.subjectتشارك معرفي تفاعلات شخصيةen_US
dc.subjectتعلم تنظيميen_US
dc.subjectثقافة المعرفيةen_US
dc.subjectتكنولوجيا معلومات وإتصالen_US
dc.subjectpersonal interactionsen_US
dc.subjectKnowledge sharingen_US
dc.subjectorganizational learningen_US
dc.titleأثر التشارك المعرفي في تعزيز التعلم التنظيمي دراسة حالة أساتذة كلية التكنولوجيات الحديثة للمعلومات والاتصال جامعة قاصدي مرباح بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benazouzz-eltaiab.pdf3,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.