Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32455
Title: الأبعاد التسويقية للمسؤولية الاجتماعية و أثرها على رضا المستهلك دراسة لعينة من زبائن أو مستهلكي مؤسسة سيترام ورقلة
Authors: فرحي, نعيمة
بوسيحة, خولة
Keywords: مسؤولية تجاه الزبائن
رضا مستهلكين و زبائن مؤسسة سيترام
مسؤولية تجاه أخلاقيات العمل
مسؤولية تجاه البيئة
social responsibility
مسؤولية إجتماعية
responsibility to the environment
responsibility to customers
Issue Date: 15-Sep-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تناولت هذه الدراسة تأثير الأبعاد التسويقية للمسؤولية الإجتماعية للمؤسسات على رضا زبائن مؤسسة " سيترام" ولاية ورقلة ، وذلك من خلال إستقصاء آراء عينة من زبائن المؤسسة في ولاية ورقلة،عن طريق توزيع استبيان بطريقة غير مباشرة و ذلك بتحويله إلى استبيان الكتروني حيث تحصلنا في النهاية على 72 إجابة فرد و كلها كانت صالحة للتحليل و المعالجة الإحصائية. حيث أظهرت نتائج هذه الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الأبعاد التسويقية للمسؤولية الإجتماعية ورضا الزبائن، وخلصت الدراسة إلى أن إلتزام الم ؤسسات بالأبعاد التسويقية للمسؤولية الأجتماعية يؤدي إلى تحقيق رضا الزبائن. وقد توصلت الدراسة إلى وجود أثر لممارسات المسؤولية الاجتماعية في رضا الزبائن
This study examined the impact of the marketing dimensions of corporate social responsibility on the satisfaction of the customers of "Setram"of Ouargla city by surveying a sample of the organization's clients in Ouargla , by indirectly distributing a questionnaire into an electronic questionnaire where we eventually obtained 72 individual answers, all of which were valid for analysis and statistical processing. The results of this study showed a statistically significant correlation between the marketing dimensions of social responsibility and customer satisfaction, and the study concluded that the organizations' commitment to the marketing dimensions of social responsibility leads to customer satisfaction. The study found an impact of social responsibility practices on clients' satisfaction
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32455
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bousiha-kauola.pdf4,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.