Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32706
Title: مساهمة التدقيق الداخلي في التحكم في مخاطر المؤسسة الاقتصادية ورقلة OPGIدراسة حالة مؤسسة ديوان الترقية و التسيير العقاري
Authors: غولي, محمد البشير
حميداتو, رانيا
Keywords: التحكم بالمخاطر
التدقيق الداخلي
مدقق داخلي
مخاطر
inner flour
Risk control
internal Auditor
Risk
Issue Date: 12-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز واقع التدقيق الداخلي في مؤسسة ديوان الترقية و التسيير العقاري –ورقلة وما مدى مساهمة في التقليل من مخاطر التي تهدد و تحيط و تتربص بالمؤسسة, ولمعالجة الإشكالية التالية:"كيف يساهم التدقيق الداخلي في التحكم بالمخاطر؟" قمنا بدراسة نظرية و أخرى تطبيقية للموضوع على شكل دراسة حالة للمؤسسة ,معتمدين في ذلك على المنهج الوصفي و على أدوات الدراسة المتمثلة في المقابلة الشخصية,الملاحظة و كذا الوثائق. وخلصت هذه الدراسة إلى أهمية التدقيق الداخلي القائم على التحكم بالمخاطر, الذي يضمن كفاءة و فعالية هذه العملية من خلال تقديم التأكيدات اللازمة ,وكذا ضرورة استحداث قسم خاص بتحكم بالمخاطر يعمل بالتنسيق مع وظيفة التدقيق الداخلي لتحقيق التكامل و التقليل من حجم المخاطر في المؤسسة و جعلها ضمن المستوى المقبول, من اجل تدنأت التكاليف المترتب عنها, مع احترام المدقق الداخلي للحدود التي تضمن محافظته على حياده لأن المؤسسة هي المسؤولة عن تنفيذ عملية إدارة المخاطر
This study aims to highlight the reality of the internal audit in the Office of Promotion and Real Estate Management - Ouargla and what is the extent of its contribution to reducing the risks that threaten, surround and stalk the institution, and to address the following problem: "How does internal audit contribute to controlling risks?" We did a theoretical and an applied study of the subject in the form of a case study of the institution, relying on the descriptive approach and the study tools represented in the personal interview, observation and documents. This study concluded the importance of internal audit based on risk control, which ensures the efficiency and effectiveness of this process by providing the necessary assurances, as well as the need to create a special section for risk control that works in coordination with the internal audit function to achieve integration and reduce the amount of risks in the organization and make it within The acceptable level, in order to minimize the costs involved, while respecting the internal auditor's limits that ensure his maintenance of his impartiality because the institution is responsible for implementing the risk management process
Description: محاسبة وتدقيق
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32706
Appears in Collections:Département des sciences financiéres et comptabilité - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamidatou- rania.pdf2,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.