Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32975
Title: أثر خدمات الجيل الرابع المستحدثة على مردودية مؤسسة اتصالات الجزائر دراسة حالة المديرية العملياتية بورقلة للفترة 2016-2019
Authors: كيحلي, سلمى عائشة
سويقات, عبد القادر
لعجالي, هواري
Keywords: اتصالات الجزائر
مردودية اقتصادية
خدمات الجيل الرابع
مردودية التجارية
Algeria Telecom
Commercial profitability
fourth generation services
Economic profitability
Issue Date: 13-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز تأثير خدمات الجيل الرابع على مردودية مؤسسة اتصالات الجزائر. وقد تم إجراء الدراسة التطبيقية على المديرية العملياتية بورقلة للفترة الممتدة من 2016-2019. محاولين الاجابة على الاشكالبة التالية: كيف تؤثر خدمات الجيل الرابع المستحدثة على مردودية مؤسسة اتصالات الجزائر المديرية العملية لورقلة؟ مستخدمين المنهج الوصفي في الجانب النظري من الدراسة ، وأسلوب دراسة الحالة في الجانب التطبيقي ،و بعد تحليلنا للقوائم المالية للمؤسسة ، باستخدام تحليل المؤشرات الكمية التي تعبر على متغيرات الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها : اخذت المردودية الاقتصادية نسبة سالبة سنة 2016، و يعود ذلك للإنخفاض العوائد التجارية المحققة من المداخيل اللاسلكية نسبة لرقم الاعمال بسبب المبالغ الضعبفة التي تكبدتها المؤسسة . ثم واصلت الانخفاض سنة 2017 نتيجة زيادات محسوسة التي مست سعر خدمة اللاسلكي بالاصافة للعروض المغرية للمؤسسات الاخرى المنافسة في نفس المجال. ثم ارتفعت من سنة 2018 الى سنة 2019 ،و ذلك لطرح خدمات جديدة من طرف مؤسسة إتصالات الجزائر باسعار مغرية و تنافسية مقارنة مع اسعار سابقة مع تسجبل إنخفاض طفيف في مردودية الإقتصادية لسنة 2018 بعود لقدرة مؤسسة على التحكم في اصولها الاقتصادية. كما انها أستفادت المؤسسة من زيادة عدد المشتركين في الخدمات اللاسلكية ،و هو ما إنعكس ايجابا على كل من مردوديتها الإقتصادية و التجارية
This study aims to highlight the impact of fourth generation services on Telecom Algeria's profitability. The Applied study was conducted on the Operational Directorate of Ouargla for the period 2016-2019. Trying to answer the following questions: how the new fourth generation services affect the profitability of Telecom Algeria Operational Directorate of Ouargla Using the descriptive approach in the theoretical side of the study, the case study method in the Applied side, and after analyzing the financial statements of the institution, using the analysis of quantitative indicators that express the variables of the study. The study found a number of results, the most important of which : the economic profitability took a negative percentage in 2016, due to the decline in commercial returns achieved from wireless revenues relative to the number of business due to the weak sales incurred by the institution . It continued to decline in 2017 as a result of significant increases in the price of wireless service in addition to the attractive offers of other competing institutions in the same field. Then increased from 2018 to 2019, to offer new services by Etisalat Algeria at attractive and competitive prices compared to previous prices with a slight decrease in the economic cost of 2018 due to the ability of the institution to control its economic assets. The company also benefited from the increase in the number of subscribers in wireless services, which reflected positively on both its economic and profitabi profitability
Description: مالية مؤسسة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32975
Appears in Collections:Département des sciences financiéres et comptabilité - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.