Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33236
Title: Between Literary Terrorism and the Polysemous Language of Silence Malika Mokeddem’s and Chika Unigwe’s Writing Endeavour to Suggest an Alternative African Female Social Schema
Authors: Mohammed Sghir, HALIMI
Sihem, SAIBI
Keywords: silence
literary terrorism
Algerian literature
Nigerian literature
semi stylistics
pragmatic stylistics
narratology
silence
terrorisme littéraire
littérature algérienne
littérature nigérianne
sémiostylistique
stylistique pragmatique
narratologie
الصمت
الإرهاب الأدبي
الأدب الجزائري
الأدب النيجيري
السيمائية الأسلوبية
البراغماتية الأسلوبية
السردية
Issue Date: 2021
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: Exile, loss of speech, loss of identity, alienation, political instability, trauma, and grief are very often indescribable and unnarratable experiences. The present research explores how the two writers Mokeddem and Unigwe,traumatized by history and personal experiences, transcribe the inexpressible and the unformalizable. Their novels illustrate what is known in 20th the writing of silence. The research defines silence and examines the theme of silences and its types, narrative techniques, and other procedures employed by Mokeddem and Unigweto say the unsayable. Malika Mokeddem and Chika Unigwe are two eminent writers who come from different backgrounds; the first is Algerian who lives in France and writes in French while the second is Nigerian who lives in Belgium and writes in Dutch and English. Unexpectedly, their novels deal with the theme of silence. The similarities are abundant and so are the differences. Other techniques are also analyzed like the withholding of information, interruption, omission, and so on. The comparison also demonstrates how both writers subvert ‘conventional’ rhetoric and refuse norms to suggest an alternative African female social schema. The novels of Unigwe and Mokeddem remind us of the dispute between the Rhetoricals and the Terrorists and the theories of the great writers and intellectuals of the 20th century like Jean Paulhan, Maurice Blanchot, Emmanuel Levinas, Jacques Derrida, Umberto Eco, Marguerite Duras, André Gide, Albert Camus, and Samuel Beckett. Silence and literary terrorism, therefore, are characteristics of the feminine discourse in African literature.
L'exil, la perte de la parole, la perte d'identité, l'aliénation, l'instabilité politique, le traumatisme et le chagrin sont très souvent des expériences indescriptibles. La présente recherche étudie comment Mokeddem et Unigwe, deux écrivaines traumatisées par l'histoire et les expériences personnelles, transcrivent l'inexprimable. Leurs romans illustrent ce qu’on appelle l'écriture du silence. La recherche définit le silence et examine le thème des silences et ses types, les techniques narratives et autres procédures employées pour dire l'indicible. Malika Mokeddem et ChikaUnigwe viennent d'horizons différents ; la première est Algérienne qui vit en France et écrit en français tandis que la seconde est nigériane qui vit en Belgique et écrit en néerlandais et en anglais. Les similitudes sont abondantes, tout comme les différences. D'autres techniques sont également analysées comme la rétention d'informations, l'interruption, l'omission, etc. La comparaison montre comment les deux auteurs renversent la rhétorique « conventionnelle » et refusent les normes pour suggérer un schéma social alternatif des femmes africaines en employant le silence. Les romans d'Unigwe et Mokeddem nous rappellent le concept du terrorisme littéraire de Jean Paulhan et la dispute entre les Rhétoriqueurs et les Terroristes et les théories des grands écrivains et intellectuels du XXe siècle comme Jean Paulhan, Maurice Blanchot, Emmanuel Levinas, Jacques Derrida, Umberto Eco, Marguerite Duras, André Gide, Albert Camus et Samuel Beckett. Le silence est parlant et polysémique et une caractéristique du discours féminin dans la littérature africaine.
النفي ، فقدان الكلام ، فقدان الهوية ، العزلة ، عدم الاستقرار السياسي ، الصدمة والحزن تجارب لا توصف. يدرس هذا البحث كتابات مقدّم ويونيغوي ، وهما كاتبتان أصيبتان بصدمة بسبب التاريخ والتجارب الشخصية . توضح رواياتهم ما يسمى بكتابة الصمت. يعرّف البحث الصمت ويفحص موضوع الصمت وأنواعه وتقنيات السرد والإجراءات الأخرى المستخدمة لقول ما لا يوصف. مليكة مقدم وشيكا يونيجوي من خلفيات مختلفة. الأولى جزائرية تعيش في فرنسا وتكتب بالفرنسية والثانية نيجيرية تعيش في بلجيكا وتكتب باللغتين الهولندية والإنجليزية. أوجه التشابه كثيرة وكذلك الاختلافات. يتم أيضًا تحليل تقنيات أخرى مثل حجب المعلومات والمقاطعة والحذف وما إلى ذلك. تُظهر المقارنة كيف تعكسان المؤلفتان الخطاب "التقليدي" وترفضا المعايير من خلال استخدام الصمت. تذكرنا روايات مقدم و اونجوي بمفهوم الإرهاب الأدبي لجان بولان والخلاف بين البلاغة والإرهابيين ونظريات كبار الكتاب والمفكرين في القرن العشرين مثل موريس بلانشو وإيمانويل ليفيناس ، جاك دريدا ، أومبرتو إيكو ، مارغريت دوراس ، أندريه جيد ، ألبير كامو وصمويل بيكيت.
Description: Faculty of Letters and Languages Department of Letters and English Language Option: Comparative Literature
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33236
Appears in Collections:Département d'Anglais - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sihem SAIBI.pdf144,44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.