Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33429
Title: عزوف الطلبة عن حضور المحاضرات وعلاقته بأساليب تدريس الأستاذ – دراسة ميدانية على عينة من قسم علم الاجتماع والديموغرافيا – جامعة ورقلة
Authors: رياب, رابح
نايلي, ازدهار
Keywords: العزوف
الطلبة
الأستاذ الجامعي
أسلوب التدريس
المحاضرة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أسباب عزوف الطلبة عن حضور المحاضرات وعلاقته بأساليب تدريس الأستاذ، بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، وبالتحديد على عينة من قسم على الاجتماع الديموغرافيا، اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي كونه يهدف إلى وصف الظاهرة وجمع الحقائق وتفسيرها، من اجل تحليل هذه الظاهرة تحليلا سيسيولوجيا اقرب للواقع، وللوصول إلى هذا تم طرح التساؤل الرئيسي التالي: هل عن حضور المحاضرات ؟ ويندرج ضمنه وتساؤلات الفرعية التالية: 1- ما هي فائدة حضور المحاضرات في الجامعة؟ 2- ما هي أساليب التدريس التي يقدمها الأستاذ في المحاضرة؟ 3- هل تؤثر طريقه تقديم المحاضرة على حضور أو عزوف الطالب؟ كما تم الاعتماد على أداة استمارة الاستبيان لجمع البيانات، لأنها من أهم وسائل البحث العلمي، في حين بلغت عينة الدراسة 109 طالب تم اختيارها بطريقه عشوائية. وبعد تحليل وتفسير البيانات التي تم جمعها، من خلال أسئلة الاستمارة تواصلت الدراسة إلى العديد من النتائج ومن بينها: عدم اهتمام الأستاذ بالحضور أو الغياب،عزوف الطلبة بسبب التمييز بينهم من قبل الأستاذ عزوف الطلبة بسبب طريقة تعامل الأستاذ الغير جيده مع الطلبة، عزوف الطلبة بسبب عدم إلمامالأستاذ بجميع جزئيات المحاضرة..
The aim of this study is to identify the reasons behind students' reluctance to attend lectures and its relationship to teaching methods used by professors at Kasdi Merbah University in Ouargla, specifically in the Department of Demography. The researcher adopted a descriptive methodology, which aims to describe the phenomenon, gather facts, and interpret them in order to analyze this phenomenon sociologically and get closer to reality. To achieve this, the following main question was posed: Does it affect the attendance of lectures? This falls under the following sub-questions: What is the benefit of attending lectures at the university? What teaching methods are used by the professor during the lecture? Does the professor's presentation style affect student attendance or reluctance? The researcher relied on the questionnaire as a data collection tool, as it is one of the most important scientific research methods. The study sample consisted of 109 randomly selected students. After analyzing and interpreting the collected data through the questionnaire, the study revealed several results, including: The professor's lack of interest in attendance or absence. Students' reluctance due to discrimination by the professor. Students' reluctance due to the professor's poor interaction with students. Students' reluctance due to the professor's lack of familiarity with all aspects of the lecture.
Description: علــــم اجتمــاع التربية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33429
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
naili-izdihar.pdf2,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.